Dirigent Haiko Boonstra

haiko3vj2009csaw.jpgAl 15 jaar is Haiko Boonstra als dirigent verbonden aan het Ad Hoc Orkest.
Als hij 5 jaar is krijgt hij zijn eerste vioollessen en vanaf 7 jaar ook pianolessen. In 1992 wordt hij met beide instrumenten toegelaten tot het Sweelinck Conservatorium Amsterdam en studeert daar piano bij Jan Wijn en viool bij Leo Boelens. Hij besluit alleen als pianist door te gaan en behaalt in 1989 zijn diploma Uitvoerend Musicus. Zijn solodebuut maakt hij bij het toenmalige Frysk Orkest in het 1e Pianoconcert van Brahms. In 1989/90 verblijft hij als ‘resident artist’ aan The Banff Centre for the Arts in Canada en volgt ook meestercursussen bij Gary Graffman, Nelly Ben-Or, Anton Kuerti en vele malen bij György Sebök. Van 1995 tot 1998 volgt hij een intensieve studie orkestdirectie, wederom aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en heeft daar les van Roland Kieft. Daarnaast neemt hij directielessen van David Porcelijn, Joop van Zon en Peter Eötvös en doet als afgevaardigde van het Sweelinck Conservatorium mee aan de International Masterclass for Conductors aan de Peter the Great Music Academy in St. Petersburg. Hij dirigeert het Nederlands Jeugd Strijkorkest, is assistent-dirigent van Kenneth Montgomery bij Mozarts 'Die Zauberflöte' door de Nieuwe Opera Academie en werkt als gastdirigent met het Amstel Strijkers Ensemble. Van 1999 t/m 2010 is hij chefdirigent van Musica Instrumentalis Hilversum en werkt daar samen met solisten als Marietta Petkova, Liza Ferschtman, Thomas Oliemans, Gwyneth Wentink, Timothy Gill, Marieke Schneemann en Iris Juda. Naast zijn muzikale loopbaan is Haiko ook artist manager. Hij vertegenwoordigt ondermeer de succesvolle pianiste Marietta Petkova en violist Vesko Eschkenazy (1e concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest).
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •