Nieuwsbrief juli 2009

Achter de muziek aan! Stadswandeling door Utrecht
Lustrumconcert voorjaar 2009

In deze nieuwsbrief, met de zomervakantie binnen handbereik, houden we het kort maar niet bescheiden. Voor u een impressie van ons lustrumconcert op 14 juni 2009 in foto's en citaten een een vooruitblik op het repertoire van komend najaar.

Woah! Anders kan ik het niet uitdrukken hoe ik onder de indruk van vandaag was.
Het orkest klinkt echt geweldig en al die organisatie voor de stadswandeling; één belletje en de Dombeiaard begint voor ons te spelen… En als trofee het boek van de stadswandeling mee na huis. Het was echt geweldig!
Het lijkt dat hier héél veel avonden aan voorbereiding in zitten. 

voorbereidens.jpg
erikc2s.jpg De hoboïst is in vorm vandaag!
Ben je nou niet reuze trots op die jongen?

Wij hebben genoten van het lustrumconcert vandaag. Mooie concerten en een echt interessante wandeling door de stad. En ook erg leuk om zoveel bekenden weer te zien.
kloostergangcs.jpg uitreikingboek2s.jpg
Het dagprogramma zat slim in elkaar, hoewel de domkerkklokken wat op afstand waren, maar het was erg interessant om een modern stuk op onze Dom gespeeld te krijgen: uniek idee! 

Het carillon had wel wat meer bekende en vrolijke wijsjes mogen spelen.

Hierbij mijn complimenten voor de leuke en mooie dag die jullie gemaakt hebben van jullie lustrum.Van de muziek heb ik erg genoten.
uitreikingboekcs.jpg
arieabbenes1s.jpg
kloostergang2s.jpg
luisterendetorens.jpg Wat ik bijzonder vond was de toelichting die Louis Andriessen gaf op zijn compositie De Toren. Ook mijn vader bracht tiidens de oorlogsjaren zijn jeugd door in de Utrechtse binnenstad. Hij vertelde ons later over het bijzondere moment, na de oorlog, dat de Domklokken weer op hun plek hingen en weer geluid werden. Vandaag heb ik kunnen horen dat Andriessen dat gevoel prachtig heeft gevangen in zijn compositie. 
andriessens150.jpg
En het boek Achter de muziek aan! overtrof alles: wat is dat geweldig gedaan, inhoud, opzet, vormgeving en uitvoering – komt dat van een amateurorkestje? Het staat trots in mijn boekenkast.

Wat een goed georganiseerde dag, voor mijn oude benen was er zelfs een paardentram!

Die mensen van het Gilde zijn rasvertellers.
gidsencs.jpg
fluiten1cs.jpg fluiten2s.jpg tram2cs.jpg
wandelencs.jpg pentabrass2cs.jpg
koors.jpg koor2cs.jpg

Graag de volgende keer wat meer zon.

Echt weer een super origineel Ad Hoc-project!

Allereerst aan u en het hele Ad Hoc Orkest mijn hartelijke gelukwensen met de 35-jarig jubileum en bovendien mijn complimenten voor het geweldige jubileumconcert. Ik was echt erg onder de indruk en ik heb genoten. 

wallpapercs.jpg
orkestvj2009s.jpg haiko1cs.jpg
solistdirigentcs.jpg Het was geweldig! Ad Hoc heeft ons een prima dag bezorgd!
Ten eerste gefeliciteerd met jullie jubileum: het wordt een instituut in Utrecht.
Ik vond de opkomst erg goed, een mooi programma dat uitmuntend klonk in de conservatoriumzaal, wederom goede solisten en uitgekiend repertoire d.w.z. niet uitgekauwd, wel serieus genoeg en speelbaar. 
afterparty2s.jpg afterparty5sc.jpg
luliedcs.jpg
afterpartys.jpg voorzitterscs.jpg

Achter de muziek aan! in de Utrechtse boekhandels
Ons prachtige wandelboek nog niet in uw bezit? Het is te koop in diverse winkels in Utrecht waaronder Selexyz Broese, Rondom (VVV) en Muziekhandel Broekmans en van Poppel.
Isbn 978-90-9024334-4     Adviesprijs € 9,75

strandstoels.jpgZomersluiting
Het Ad Hoc Orkest is nu met vakantie maar graag nemen we deze gelegenheid om nogmaals alle mensen en organisaties te bedanken die zich hebben ingespannen voor ons lustrum. Zonder hun inbreng was het feestje niet zo mooi geworden. Op woensdagavond 26 augustus gaan we geheel uitgerust weer aan de slag met het najaarsprogramma. Voor wie aan wil sluiten: we hebben vooral nog plek voor altviolisten, een bassist en voor cellisten met of zonder aanvoedersambities.

Repertoire najaar 2009
rossini.jpgMet ongekende ijver en nog nauwelijks bijgekomen van alle feestelijkheden, hebben we woensdag 17 juni meteen onze tanden gezet in La boutique fantasque, een vrolijke en lichte balletsuite gebaseerd op werk van Rossini (1792-1868) in de bewerking van Respighi. Nadat Rossini zijn opera Wilhelm Tell (1829) had afgerond besloot hij, nog geen 40 jaar oud, het componeren op een laag pitje te zetten. Voor zijn plezier bleef hij pianostukken schrijven. De balletmuziek La boutique fantasque is gebaseerd op een aantal van deze stukken. Respighi heeft ze met flair en bravour georkestreerd voor Diaghilevs Ballet Russes dat in die periode (1918) triomfen vierde in Europa. Diaghilev hield de regie bij de totstandkoming van het ballet strak in de hand en koos zelf de stukken uit, vooral uit Quelques riens (enkele nietigheden).

spitzen.jpgNet als het ballet Coppelia van Delibes, speelt het verhaaltje zich af in een speelgoedwinkel waar het speelgoed tot leven komt. Een paar CanCan-dansers wordt apart verkocht aan een Amerikaanse en een Russiche familie en vlucht samen weg om aan hun scheiding te ontkomen. De eigenaren komen woedend terug naar de winkel om verhaal te halen maar worden daar door al het andere speelgoed weggejaagd. De suite bestaat uit een ouverture, een aantal dansen als de Tarantella, Mazurka, CanCan, Galop en een finale.

Ook op het programma staat de eerste Symfonie van Mendelssohn uit 1824 Symfonie Nr. 1 in c klein, op. 11. De overige stukken bepalen we na de zomervakantie. Dit najaar geven we ons openbare concert niet in december maar gaan we voor een nieuwjaarsconcert. Op zaterdag 30 januari 2010 bent u van harte welkom.

Foto's Joost Helberg, Frans van den Hoven, Karin Prent, Anneke Wuestman en met dank aan het internet.
Samenstelling Sanne de Vries

Voor ons lustrumproject ontvingen wij steun van

Gemeente Utrecht
Provincie Utrecht
Stichting Elise Mathilde Fonds        
Stichting KF Hein Fonds
Fentener van Vlissingen Fonds
Vrienden van het Ad Hoc Orkest

beeldmerk_vsbfonds_rgb.jpg

cultuurfonds_horizontaal_kleur.jpg
snsreaalfondslogo72dpi200x34px.jpg
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •