Nieuwsbrief december 2014

orkest-reistrap2014-01cs.jpgConcertplannen
Na de feestelijke lustrumvoorstelling CRISIS! en de daaropvolgende orkestreis (zie foto) houden we onze goede stemming graag nog even vast. A.s. woensdag mogen we weer spelen in de psychiatrische inrichting Zon & Schild. We geven daar voor de 21ste keer een besloten kerstconcert en verheugen ons er enorm op. Zowel orkest als publiek zijn het er elk jaar weer over eens: het kan pas kerst worden als het Ad Hoc in Z&S is geweest.
Op 31 januari 2015 is de beurt aan u en keren we terug op onze vertrouwde stek in de Wilhelminakerk in Utrecht met een opgewekt programma. Op de lessenaar staat onder andere de prachtige eerste Serenade van Johannes Brahms. Daarnaast zal onze eigen eerste klarinettist Marnix van den Berg soleren in het Concert voor bassethoorn en orkest van Carl Stamitz. Door de Vrienden van de Heilig Hartkerk in Maarssen zijn we uitgenodigd om dit concert op Valentijnsdag nogmaals te spelen in deze kerk in Maarssen. Twee kansen voor u om dit gevarieerde programma te beluisteren.

Repertoire
Johannes Brahms (1833-1897) - Serenade no. 1 (1857)
Béla Bartók (1881-1945) - Roemeense Volksdansen (1915)marnixvandenbergsc.jpg
Franz von Suppé (1819-1895) - Ouverture Die Schöne Galathée (1863)
Carl Stamitz (1745-1801) - Concert voor bassethoorn en orkest
Solist Marnix van den Berg dirigent: Haiko Boonstra

Concert zaterdagavond 31 januari 2015
Aanvang 20:00 uur   Kassa open: 19:30 uur
Locatie: Wilhelminakerk
Hoek Hobbemastraat-Paulus Potterstraat, Utrecht
In de buurt rondom de kerk is het betaald parkeren. Mocht u met het openbaar vervoer komen, kies dan Stadsbus 8 richting  Burg.Fockema Andreaelaan. Halte Hobbemalaan. Het is ca. 1 min. lopen naar de kerk.

Toegang: € 10,- en € 7,- (kinderen t/m 12 jaar en Vrienden van het Ad Hoc Orkest), inclusief een welkomst- en pauzedrankje
Kaarten zijn verkrijgbaar via de website vanaf zaterdag 10 januari 2015

Concert zaterdagavond 14 februari 2015
Aanvang 20:00 uur   Kassa open: 19:30 uur
Locatie: Heilig Hart Kerk Breedstraat 3 Maarssen.
Toegang: € 12,- en € 10,- (Vrienden van het Ad Hoc Orkest)

Repetitieweekend Mytylschool
reptw-nj2014-01cs.jpg reptw-nj2014-05s.jpg
De vaste lezers van de Nieuwsbrief kennen het fenomeen: repetitieweekend. Elk najaar brengen de Ad Hoccers een weekend door in de Mytylschool waar dan hard gewerkt wordt aan het repertoire. Zaterdag rond half tien druppelden de eerste orkestleden binnen om na een stevige bak koffie om tien uur (stipt!) te starten met de repetitie. Voor de lunch repeteerden blazers en strijkers gescheiden en werd er gewerkt aan de specifieke blazers- en strijkersonderwerpen. Om een uur was het hoogtepunt van de dag; lunch met heerlijke soep van Anneke en Hanneke en een buffet vol lekkernijen zorgvuldig ingekocht door Marieke. Pluspuntje was het prachtige weer waardoor we zelfs buiten konden eten. En dat in november.
reptw-nj2014-02cs.jpg reptw-nj2014-03cs.jpg reptw-nj2014-04cs.jpg
Na de lunch bleek dat de intensieve ochtendrepetitie niet voor niets was geweest. Gezamenlijk werd er onder andere gewerkt aan het bassethoornconcert van Carl Stamitz, met onze eigen solist Marnix. Een bijzonder instrument, dat nog het meest lijkt op een uit de kluiten gewassen klarinet met cello-pin en onderaan, jawel, een hoorn(tje). In de volgende Nieuwsbrief vertellen we u hier meer over.
reptw-nj2014-08cs.jpg reptw-nj2014-06cs.jpg reptw-nj2014-07cs.jpg
De dag bleef culinair van belang met de appeltaart van Carla en Erik. Dat zo’n baksessie niet geheel zonder gevaar is, bleek wel uit de foto die de Nieuwsbriefredactie van het duo kreeg toegestuurd. Gelukkig zitten alle vingers er nog aan. Een deel van het orkest had nog energie genoeg voor een borrel en aansluitend diner bij Buurten. De stemming zat er goed in.
reptw-nj2014-09cs.jpg reptw-nj2014-10s.jpg reptw-nj2014-11s.jpg
Zondag een echte Brahmsdag waarbij een groot beroep werd gedaan op ieders uithoudingsvermogen. Er werden vele puntjes, crescendo’s en streken op de i gezet in al die partijen. De eerste Serenade telt maar liefst zes delen. Tijdens de welverdiende lunchpauze weerhield het inmiddels wat onstuimigere weer er velen niet van om een stevige wandeling te maken. Daarna nog even flink repeteren, en rond een uur of half vier brachten we met vereende krachten en gezwinde spoed de Mytylschool weer in de oude staat terug. Tijd om te gaan en te genieten van het laatste restje weekendrust.

Bezoek
pieten2014-02cs.jpg pieten2014-04cs.jpg
Als het langzamerhand steeds vroeger donker wordt weet je dat de kans altijd bestaat, maar of het ook gebeurt blijft de vraag. Dit jaar was het ineens weer zo ver, op hun tocht over daken en langs kinderschoenen kwamen twee Pieten van de Sint de repetitie op stelten zetten. Dat we in een school repeteren had natuurlijk al een aanwijzing moeten zijn maar het hele orkest was vooral blij verrast en enigszins overdonderd. Zoals het hoort werd het gezag, de dirigent, meteen aan de kant gezet en tevens op het matje geroepen middels een gedicht. Voor de strijkers waren al die pepernoten een zegen, de blazers hadden wat meer moeite om met een volle mond verder te repeteren.
pieten2014-05cs.jpg pieten2014-3cs.jpg pieten2014-01cs.jpg


Repertoire concerten januari 2015

galathee.jpgDie schöne Galathée (1863) is een komische operette van Franz von Suppé (1819-1895). Het verhaal is gebaseerd op een vertelling uit de Griekse mythologie. Pygmalion is een prins uit Cyprus met een passie voor beeldhouwen. Van het vrouwelijke geslacht moet hij niet veel hebben; hij heeft slechte ervaringen met vrouwen en ergert zich aan hun losbandige en zondige gedrag. Maar hij werkt wel aan een standbeeld van een vrouw: de nymf Galatea. Dat beeld maakt hij zo mooi dat hij er zelf verliefd op wordt. Hij weigert het kunstwerk dan ook te verkopen aan Mydas, een rijke handelaar en kunstliefhebber. Dat geeft natuurlijk enige spanningen….
Pygmalion is erg gefrustreerd door het feit dat hij eindelijk zijn grote liefde gevonden heeft terwijl hij natuurlijk wel weet dat die liefde nooit beantwoord kan worden. Hij brengt een offer aan Aphrodite, de godin van de liefde en bidt dat zijn geliefde beeldhouwwerk levend zal worden. Bij thuiskomst blijkt zijn bede verhoord te zijn: Galatea leeft!

Pygmalion en Galatea
Hoewel Pygmalion en Galatea in de mythologische versie samen een lang en gelukkig leven leiden, verloopt het verhaal bij Franz von Suppé wat minder soepeltjes. Galatea blijkt namelijk niet suppecs.jpgde volmaakte vrouw van Pygmalions dromen te zijn. Zij doet juist precies dat wat Pygmalion steeds zo verafschuwde in vrouwen: ze drinkt te veel, ze toont een bazige natuur en ze is overspelig. Zij legt het aan met Ganymedes, de knecht van Pygmalion, en laat zich ook het hof maken door Mydas, die haar met juwelen overlaadt. Pygmalion kan het allemaal niet meer verdragen. Het komt zover dat hij met een hamer in de aanslag Galathea achterna zit, die zich op haar sokkel terugtrekt. In opperste wanhoop en woede richt Pygmalion zich weer tot Aphrodite, deze keer om te vragen of zij Galatea wil terug veranderen in steen! Galatea protesteert, zij heeft de smaak van het vrije menselijke leven te pakken! Maar Aphrodite verhoort Pygmalions gebed opnieuw en onder veel donder en bliksem en theatereffecten wordt Galatea weer een brok levenloos ivoor. Mydas komt nog even langs om zijn armbanden en kettingen terug te vragen… Die zijn echter samen met Galatea versteend. Pygmalion verkoopt het beeld met sieraden en al aan Mydas – met liefde!

Met Die schöne Galathée boekte Von Suppé zijn eerste echte succes in de negentiende-eeuwse opera- en theaterwereld, waarin hij moest opboksen tegen grootheden als Jacques Offenbach en Georges Bizet. Het verhaal van Pygmalion en Galatea is vele malen vereeuwigd in de kunst, in schilderijen, toneelstukken en muziekwerken. Zo componeerde Johann Christoph Friedrich Bach (zoon van JSB) een cantate genaamd Pygmalion, Goethe schreef er een gedicht over, Rameau en Donizetti (een oom van Franz von Suppé) maakten allebei een opera over Pygmalion. En ook de musical My Fair Lady is afgeleid van dit verhaal.

Met bijdragen van Janneke Broekhuizen (repetitieweekend) en Tineke Zijlstra (Galathée)
Foto's: Janneke Broekhuizen, Joost Helberg (Marnix), Sanne de Vries en Anneke Wuestman
Samenstelling en eindredactie Sanne de Vries

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •