Nieuwsbrief januari 2013

flyernj-2012.jpgUit Rusland...
Neem van drie negentiende eeuwse Russen een compositie waar het temperament vanaf spat. Voeg daarbij een jonge Nederlandse violiste die in temperament niet voor de oude Russische meesters onderdoet. En met die ingrediënten kan het niet anders dan een bijzondere avond worden op zaterdag 26 januari a.s. in de Wilhelminakerk. We hebben er enorm veel zin in om met Rosanne Philippens , in 2009 de winnares van het prestigieuze Oskar Back Concours, het vioolconcert van Tsjaikovski uit te voeren. Het is een prachtig en gloedvol concert dat door Tsjaikovski's tijdgenoten als haast onspeelbaar werd beschouwd. Verderop in de nieuwsbrief kunt u er wat meer over lezen.
Ook op het programma staan de Spaanse ouverture Nr. 2 van Glinka, die neemt u mee naar Madrid en zorgt voor wat zomerzon. De afsluiting vormt de tweede symfonie van Borodin. In dat van Russische sferen doordrenkte stuk hoort u de besneeuwde toendra's, stroomt de Wolga groots door het Russische Rijk en komt u langs met wodka overgoten dorpsfeesten. Kortom, een programma om warm van te worden. U bent van harte uitgenodigd.

Wilt u de informatie uit de eerdere nieuwsbieven over het repertoire, Rosanne en ons orkest nog eens nalezen dan kunt u terecht op onze site.
Tenslotte is het belangrijk om te melden dat u kaarten voor dit concert kunt reserveren via onze website. Gezien de grote belangstelling raden we u nadrukkelijk aan om dit te doen.

Repertoire
Mikhail Glinka - Spaanse Ouverture Nr.2 - Herinnering aan een zomernacht in Madrid (1851)
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski - Vioolconcert, Op. 35 (1878)
Alexander Borodin - Symfonie Nr. 2 (1869-1876)

Openbaar concert zaterdagavond 26 januari 2013
Dirigent: Haiko Boonstra
Solist: Rosanne Philippens
Toegang: € 10,- en € 7,- (kinderen t/m 12 jaar en Vrienden van het Ad Hoc Orkest
inclusief een welkomst- en pauzedrankje
reserveren30.gif


Ontwerp affiche De Kleine Koning
Foto Jan van der Schee

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski - Vioolconcert, Op. 35 (1878)
De ouders van Tsjaikovski zien ondanks het overduidelijke talent van hun zoon niets in een muzikale carrière voor hem. Muzieklessen vinden ze een belangrijk onderdeel van de opvoeding, maar als broodwinning biedt muziek veel te weinig perspectief. Pjotr wordt dan ook alstsjaikovski-01s.jpg tienjarig jongetje naar St. Petersburg gestuurd voor een administratieve opleding. Hij is er niet gelukkig, mist zijn moeder, en als zij in 1854 overlijdt is dat een vreselijke klap. Haar dood is wel de aanleiding voor zijn eerste echt serieuze poging tot componeren. Tegen de tijd dat hij 21 jaar is kan hij via de nieuw opgerichte Russische muziekvereniging lessen volgen en doorstromen naar het daaruit voortvloeiende conservatorium. Eenmaal klaar met zijn studie valt het leven als musicus niet mee. Slechts langzamerhand krijgt hij erkenning en succes.
Als hij 37 jaar is trouw hij een leerlinge van hem, Antonina Miliukova. Het huwelijk is een totale ramp. Zijn homoseksualiteit heeft hier ongetwijfeld een grote rol bij gespeeld en hij heeft maanden nodig om van zijn inzinking en writersblock te herstellen. Het is in die periode dat hij zijn enige vioolconcert schrijft.
Ook komt hij rond die tijd hij voor het eerst in contact met Nadezhda von Meck, de rijke weduwe van een spoormagnaat. Zij wordt zijn steun, toeverlaat en patrones gedurende dertien jaar. Ze onderhouden een innige correspondentie en ze biedt hem de mogelijkheid zich volledig op het componeren te richten. Tijdens haar patronaat schrijft hij o.a. zijn grote balletten: Het zwanenmeer, De schone slaapster en De notenkraker. Drie jaar voor zijn dood stopt haar steun en in die laatste jaren lijdt hij erg onder haar afwezigheid. Hij sterft als hij 57 is, waarschijnlijk aan cholera.

Plannen voorjaar 2013
water-02s.jpg water-03s.jpg water-01s.jpg
Komend voorjaar pakken we weer extra uit met een thematisch project en gaan we terug naar de bron... water. Naar water kun je dorsten of verzwelgen in de overvloed. Water is reinigend en verkoelend, wordt gebruikt om pasgeborenen te dopen en zelf bestaan we voor meer dan de helft uit water. Voor zeelieden en vissers is water de basis voor hun levensonderhoud. Van water kan ook dreiging uitgaan. Het kan mens, dier, land, have en goed vernietigen en wie niet kan zwemmen is bang voor water. Het water kan ons tot de lippen staan. Water kan tot hard, koud ijs worden en ons hinderen op onze weg of ons de vrijheid van het glijden geven. Water kan op zo veel verschillende manieren ervaren worden dat het niet vreemd is dat het binnen de kunsten een enorme inspiratiebron is. Nog niet al ons repertoire staat vast maar in ieder geval gaan we aan het werk met de suite Land uit Zee, een stuk voor alleen blazers van Jurriaan Andriessen, Het betoverde meer van Anatoli Liadoven de Sea Songs van Ralph Vaughan Williams. Net als bij voorgaande projecten wordt er samenwerking gezocht met andere kunstdiciplines. Eerder waren dat o.a. dans, fotografie en dichtkunst, deze keer wordt het schilderkunst. Zet 15 juni 2013 vast in uw agenda als datum voor ons openbare concert.
twitters.jpg
Voor wie zich met Twitter bezig houdt. Daar zijn we sinds kort, op bescheiden schaal, te vinden onder @adhocorkest. U kunt de aanloop naar het concert live volgen.

Foto's: Hans Braxmeier, Tim Geers en Soyez (water)
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •