Nieuwsbrief januari 2015

flyer 2014-2.jpg
Brahms, Stamitz en Bartók


Het is bijna zover. De komende weken moeten de laatste noten nog op hun plaats vallen en zijn we klaar om u te ontvangen bij een van onze concerten. Op 31 januari spelen we in de Wilhelminakerk in Utrecht en op Valentijnsdag, 14 februari, vindt u ons in de Heilig Hart Kerk van Maarssen.
Vanaf nu kunt u voor beide concerten kaarten bestellen via onze site.

In deze nieuwsbrief vindt u alle praktische zaken die u weten moet over onze concerten maar we hebben ook achtergrondinformatie voor u. Onze solist praat u bij over de bassethoorn en u kunt meer lezen over Brahms en zijn eerste Serenade. En hoewel de lente nog ver weg lijkt zijn we al druk met ons voorjaarsproject. We lichten een tipje van de sluier op.

Repertoire
Johannes Brahms (1833-1897) - Serenade no. 1 (1857)
Béla Bartók (1881-1945) - Roemeense Volksdansen (1915)
Franz von Suppé (1819-1895) - Ouverture Die Schöne Galathée (1863)
Carl Stamitz (1745-1801) - Concert voor bassethoorn en orkest
Solist Marnix van den Berg dirigent: Haiko Boonstra

Cmarnixvandenbergsc.jpgoncert zaterdagavond 31 januari 2015
Aanvang 20:00 uur   Kassa open: 19:30 uur
Locatie: Wilhelminakerk
Hoek Hobbemastraat-Paulus Potterstraat, Utrecht

In de buurt rondom de kerk is het betaald parkeren. Mocht u met het openbaar vervoer komen, kies dan Stadsbus 8 richting  Burg. Fockema Andreaelaan. Halte Hobbemalaan. Het is ca. 1 min. lopen naar de kerk.

Toegang: € 10,- en € 7,- (kinderen t/m 12 jaar en Vrienden van het Ad Hoc Orkest), inclusief een welkomst- en pauzedrankje

 logo hhsgt65.jpg Concert zaterdagavond 14 februari 2015
Aanvang 20:00 uur   Kassa open: 19:30 uur
Locatie: Heilig Hart Kerk Breedstraat 3 Maarssen.
Toegang: € 12,- en € 10,- (Vrienden van het Ad Hoc Orkest)
bestellen.jpg  Voor beide concerten kunt u kaarten bestellen via onze website.

Bassethoorn/Corno di Bassetto
Komende concerten spelen we het Concert voor bassethoorn en orkest van Carl Stamitz. Hoogste tijd dus voor een toelichting op dit niet zo heel gangbare instrument. Naast de bekende normale klarinet en basklarinet bevat de klarinetfamilie nog veel andere leden. Van de kleine es-klarinet tot de manshoge contra-basklarinet; in de loop der eeuwen is op velerlei wijzen geprobeerd het bereik van de klarinet tbassethoorn-01s.jpge vergroten. De bassethoorn is enigszins het zwarte schaap van de familie. Ondanks het feit dat grote componisten als Mozart, Mendelssohn en Richard Strauss er muziek voor schreven en hoog opgaven van de kwaliteiten van het instrument, raakte het toch in de vergetelheid. De bassethoorn zit tussen de normale klarinet en de basklarinet in en is, net als de alt-hobo (zie het gekromde instrument linksonder), gestemd in F. Hij ziet eruit als een basklarinet maar is slank als een normale klarinet. De toon is omfloerst en wat nasaal. Dankzij de lengte van het instrument klinkt het in de laagte sonoor als de basklarinet maar als het naar de hoogte in klimt hoor je dbassethoorn-02s.jpge briljante klank van een normale klarinet. De naam heeft niets te maken met de koperen hoorn maar vindt waarschijnlijk zijn oorsprong in de kromming van de vroege instrumenten. Door de beperkte techniek moest er een knik in het instrument gemaakt worden, anders kon de bespeler niet bij alle gaten en kleppen.

Ten tijde van Mozart en Mendelssohn was het instrument in gebruik als solo-instrument. Mozart schreef zijn klarinetconcert in eerste instantie voor de bassethoorn. Zijn vaste klarinettist en goede vriend Anton Stadler speelde bassethoorn. Net als diens broer Johann, die een ware virtuoos was. Voor deze twee solisten is een klein maar degelijk repertoire geschreven van soloconcerten, kamermuziek en orkestwerken. Hoogtepunt is de Serenade no. 10 (Gran Partita). Het concert van Carl Stamitz werd oorspronkelijk voor een bassethoorn in G geschreven. Dit instrument is echter niet bewaard gebleven, daarom werd het werk omgeschreven en aangepast.

danieldelange175.jpgProject voorjaar 2015: Daniël de Lange
De winter is pas net begonnen, maar toch zijn wij al druk met ons komende voorjaarsprogramma. Zoals u van ons gewend bent, werken we ook dit voorjaar aan een project rond een thema. Centraal staat de Nederlandse musicus Daniël de Lange (1841-1918) een toonaangevende componist, dirigent en muziekcriticus die door zijn vertrek naar Amerika in de vergetelheid raakte. Heel jammer, want zijn muziek is het beluisteren meer dan waard. Dit voorjaar spelen wij De Langes eerste symfonie en werken van Lalo, Saint-Saëns en Röntgen; tijdgenoten en vrienden van De Lange. Ons openbare concert staat gepland voor zaterdagavond 20 juni 2015.

Enthousiast over het bovenstaande project?
Kom meespelen. Momenteel zijn we vooral op zoek naar violisten en altviolisten. Ook voor een (gevorderde) cellist en een hoornist is nog plaats. Bij lidmaatschap vind je veel informatie waarmee je je een goed beeld kunt vormen over wat meespelen in ons orkest behelst. Enthousiast? Vul dit formulier in en wij nemen contact met je op.
Of kom langs bij een van onze concerten of bij een repetitie op woensdagavond van 20:00 tot 22:30 uur in de Mytylschool Ariane de Ranitz, Blauwe Vogelweg 11, 3585 LK Utrecht. Onze eerste repetitie met het nieuwe repertoire is op woensdag 4 februari.

Repertoire: Serenade no. 1 Brahms
brahms1s.jpgJohannes Brahms wordt in 1833 geboren in een Hamburgse sloppenwijk. Ondanks hun armoede herkennen zijn ouders zijn muzikale talenten en zorgen zij ervoor dat hij pianolessen krijgt. Als hij tien jaar is speelt hij mee in het pianokwintet opus 16 van Beethoven. Bij dat concert is een Amerikaanse impresario aanwezig die veel geld over heeft voor een tournee van dit wonderkind in de Verenigde Staten. Een aantrekkelijk voorstel voor de arme familie, maar onder druk van Brahms’ docent, die bang is dat hierdoor de ontwikkeling van zijn pupil stokt, gaat het plan niet door. Om zijn ouders te steunen in de voortdurende strijd tegen de armoede speelt Brahms als dertienjarige populaire muziek in kroegen en bordelen. Als tegenhanger voor alle ellende die hij daar ziet, leest hij poëzie en arrangeert/componeert hij aantrekkelijke salonmuziek voor piano. Na zijn ontmoeting in 1853 met Robert en Clara Schumann is de invloedrijke componist zeer lovend over Brahms. Het gevolg is dat hij in rap tempo naam maakt.
Als componist voelt Brahms zich thuis in de klassieke traditie van Bach, Mozart, Beethoven en Schubert. Hij is tegen de Nieuwduitse muziek, een stroming waarbinnen Wagner en Liszt belangrijke figuren zijn. Ook in zijn eerste Serenade is zijn voorkeur voor de klassieke traditie terug te horen. Oorspronkelijk schrijft hij dit werk voor blaas- en strijkoctet (1857), om het later uit te breiden naar kamerorkest. Tenslotte maakt hij van de Serenade een versie voor groot orkest (1859). Over de eerste opvoering, nog niet in de uiteindelijke vorm, is hij ontevreden. Dit in tegenstelling tot het dolenthousiaste publiek dat maar niet ophoudt met applaudiseren.
Zijn vele successen brengen hem rijkdom en toch blijft hij eenvoudig leven. Veel van zijn kapitaal schenkt hij aan veelbelovende musici zoals Antonín Dvorák. Ook ondersteunt hij zijn familie en Clara Schumann nadat haar man is weggevallen. Op drieënzestigjarige leeftijd overleidt Johannes Brahms in Wenen aan leverkanker. Zijn uitvaart is een grote gebeurtenis; langs de route naar de begraafplaats staan duizenden mensen en in zijn geboortestad Hamburg hangen de vlaggen halfstok. Ondanks dat Brahms een groot gedeelte van zijn werk vernietigt uit perfectionisme, laat hij een omvangrijk oeuvre na.

zonschild2014-03cs.jpg
zonschild2014-02cs.jpg Kerst in Zon & Schild

Aan ons concert in Zon & Schild denken we met veel plezier terug. De mooi versierde kapel, de warme chocolademelk, de ontvangst van de gasten door het Ad Hoc hoornkwartet en de nieuwe kerstmutsen werkten allemaal zeer sfeerverhogend. Heel veel bewoners kwamen luisteren en bij de traditionele afsluiting, het meezingen met de kerstliederen, ging het dak er bijna af.
zonschild2014-01cs.jpg

Met bijdragen van Janneke Broekhuizen (repertoire, project voorjaar) en Marnix van den Berg (bassethoorn)
Foto's: Joost Helberg (Marnix) en Sanne de Vries
Ontwerp poster: Erik van Kassel | DUO-ontwerp | www.duo-ontwerp.nl
Samenstelling en eindredactie Sanne de Vries
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •