Nieuwsbrief januari 2016

Het jaar 2016 is van start gegaan! Het Ad Hoc Orkest wenst iedereen een gezond, gelukkig en natuurlijk muzikaal nieuwjaar, en hoe beginnen we het jaar beter dan met een nieuwsbrief? In deze editie leest u alle belangrijke informatie over ons aankomende openbare concert op zaterdag 30 januari. Ook blikken we terug op het afgelopen najaar waarin we samen met de Viaanse fanfare Nieuw Leven een concert gaven, repetitieweekend hielden en een kerstnachtdienst opluisterden met mooie kerstmuziek. Tot slot lichten we alvast een tipje van de sluier op over ons komende voorjaarsproject.

flyer2015-2foto.jpg Openbaar concert zaterdag 30 januari 2016
Op zaterdag 30 januari geven we ons openbare concert in de Wilhelminakerk in Utrecht. Naast een aantal van Dvoráks Slavische Dansen en zijn Amerikaanse Suite spelen we de 8e symfonie (Die Unvollendete) van Schubert en de Ouverture Prometheus van Beethoven. Muziek om warm van te worden!

Repertoire

Ludwig van Beethoven - Ouverture Die Geschöpfe des Prometheus (1801)
Franz Schubert - Symfonie no. 8 Die Unvollendete(1823)
Antonín Dvorák - Amerikaanse Suite (1895)
Antonín Dvorák - Slavische dansen opus 46 deel 7 en opus 72 deel 2 & 7 (1878/1886)

Dirigent: Haiko Boonstra
Aanvang concert 20.00 uur, kassa open 19.30 uur
Locatie: Wilhelminakerk, hoek Hobbemastraat-Paulus Potterstraat, Utrecht
In de buurt rondom de kerk is het betaald parkeren. Mocht u met het openbaar vervoer komen, kies dan stadsbus 8 richting Wilhelminapark, halte Hobbemalaan. Het is ca. 1 minuut lopen naar de kerk
bestellen.jpg
Toegang €10/€7 (Vrienden van het Ad Hoc Orkest, kinderen tot en met 12 jaar).
Wilt u verzekerd zijn van uw plaats? Via onze ticketshop kunt u kaarten bestellen en direct afrekenen met iDeal. 

Antonín Dvorák
Antonín Dvorák wordt in 1841 geboren in een klein dorpje in Tsjechië. Zijn vader, die slager en herbergier is, ziet zijn oudste zoon als zijn toekomstig opvolger. Desondanks steunt hij de muzikale ontwikkeling van zijn zoon en als amateurmusicus geeft hij de kleine Antonín zijn eerste muzieklessen. Dvorák bdvorak150x200.jpglijkt talent te hebben en ziet het slagersvak niet zitten. Zijn ouders steunen hem en in 1857 gaat hij naar het conservatorium in Praag, waar hij onder andere orgel studeert. Na zijn afstuderen in 1859 schraapt hij de kost bij elkaar in verschillende koffiehuizen en later als altviolist in een dansorkest. Ook geeft hij pianoles. Niemand weet dan nog dat hij ook componist is.
In 1865 doet Dvorák met zijn Eerste Symfonie mee aan een compositiewedstrijd. Dat wordt geen succes, en zijn muziek krijgt hij niet terug. Hij gaat werken bij de Tsjechische opera als altviolist. Zijn doorbraak als componist volgt in 1972 met De Erven van de Witte Berg (een hymne voor koor en orkest), en een jaar later krijgt hij ook bekendheid in Wenen.
Dvorák is trots op zijn Boheemse afkomst. Hoewel de Tsjechische taal en cultuur in die tijd worden onderdrukt, floreren de muzikale tradities en wordt de nationalistische school steeds invloedrijker. In de muziek worden veel traditionele vormen uit de volksmuziek gebruikt. Zo ook in de Slavische Dansen (1878), een van Dvoráks meest nationalistische werken. Ze worden oorspronkelijk geschreven als pianoduetten, waardoor ze toegankelijk en populair zijn. Dvorák staat erop dat ze zowel in het Tsjechisch als in het Duits worden uitgebracht en maakt hier ruzie over met zijn uitgever, die ze liever alleen in de Duitse taal ziet verschijnen.
Rond 1880 is Dvorák succesvol en maakt hij verschillende internationale tournees. Hij krijgt de smaak van het reizen te pakken en verblijft van 1892 tot 1895 in de VS, waar hij artistiek leider wordt bij het New Yorks conservatorium. Hier schrijft hij naast de beroemde Negende Symfonie (Uit de Nieuwe Wereld) ook de Amerikaanse Suite. Hoewel sommige thema’s in de Suite een duidelijk Amerikaans karakter hebben, is moeilijk vast te stellen wat de invloed is van de typisch Amerikaanse volksmuziek uit de tijd. Dvorák lijkt ook zeker te zijn geinspireerd door de muziek van Tsjechische immigranten, waar hij tijdens zijn verblijf in de VS graag naar luistert.

 adeziaho.jpg
Concert AdeZi 4 oktober 2015
Op zaterdag 4 oktober gaven we een concert in Theater Vleuterweide in Utrecht, samen met fanfare KESFO Nieuw Leven uit Vianen. Het concert werd georganiseerd door AdeZi, een mooi initiatief met als doel om amateurmuziekgezelschappen dichter bij elkaar te brengen. Voor de pauze speelden we de Oud-Nederlandsche Dansen van Julius Röntgen, de Roemeense Dansen van Béla Bartók, La Jota Aragonesa van Camille Saint-Saëns en Macky Messer van Kurt Weil, met als soliste bugelspeelster Jolanda Kanselaar van Nieuw Leven. Na de pauze konden we genieten van een mooi programma van KESFO Nieuw Leven waarin onze eigen klarinettist Marnix van den Berg soleerde in 'Going Home' van Kenny G. Het programma werd vakkundig aan elkaar gepraat door AdeZi-voorzitter Ietsje Bontekoe.
adezimarnix.jpg
adezihaiko.jpg
adezinieuwleven.jpg
  Repetitieweekend 7-8 november 2015
Vaste prik begin november: het jaarlijkse repetitieweekend in de Mytylschool. We spelen een met name voor de strijkers pittig programma en konden de repetitie-uren dus goed gebruiken. Er werd dan ook hard gewerkt, maar tussendoor werd er gelukkig ook genoten van repetitieweekendklassiekers als kokoscake, verse muntthee en heerlijke soep van Anneke en Jeanine. Wat dit repetitieweekend nieuw was, maar wat ons betreft zeker een traditie mag worden, was het bezoek van maar liefst drie kersverse Ad-Hoc-baby's en hun moeders. Nog een paar baby's erbij en we kunnen ons eigen Ad Hoc Juniororkest oprichten.
Nadat er intensief was gerepeteerd werd er op zaterdagavond door een aantal orkestleden nog gezellig gedronken en gegeten in restaurant Buurten onder de bezielende leiding van de Borrelcommissie.
repetitieweekend1.jpgrepetitieweekend5.jpg repetitieweekend2.jpgrepetitieweekend4.jpg repetitieweekend3.jpg
Ad Hoc OrKERST
24 december 2015

Op 24 december verleende een twaalfkoppige delegatie van het orkest haar medewerking aan de kerstnachtdienst in de Opstandingskerk in Bilthoven. Een leuke ervaring voor de orkestleden om een keer met een kleiner gezelschap te spelen, en je lessenaar eens met een ander te delen, soms zelfs met een heel ander instrument. Onder de vakkundige leiding van onze eigen concertmeester Tineke Zijlstra en dirigent Jan Hamberg werd een flink aantal kerstliederen gespeeld. Het was een sfeervolle dienst waarin veel werd gezongen en we onze Bijbelkennis konden testen in een heuse kerstquiz. kerstorkest1a.jpg kerstorkesta.jpg
 kerstorkest2a.jpg kerstorkest4a.jpg

faust.jpgVoorjaarsproject 2016:
Een duivels genoegen

Onder meer door onze jubileumreis in 2014 naar Weimar, waar Johann Wolfgang Goethe leefde en zijn opus magnus ‘Doctor Faustus’ schreef,  zijn wij geïnteresseerd geraakt in de figuur Faust en de vele verschijningsvormen die zijn personage en karakter hebben in kunst en cultuur. De geschiedenis van Faust, de geleerde die zijn ziel verkoopt aan de duivel in ruil voor rijkdom, kennis en genot, is een welbekend verhaal.
De Faustthematiek is ook een inspiratiebron geweest voor talloze schrijvers, dichters, componisten en theatermakers. We hebben een keuze gemaakt uit de vele muziekstukken die gebaseerd zijn op Faust en brengen onder de titel ‘Een duivels genoegen’ een voorjaarsprogramma waarin de muziek hand in hand gaat met voorgedragen fragmenten uit teksten en gedichten rondom Faust en (zijn) duivelskunst. We spelen onder andere het eerste vioolconcert van Paganini, een ware duivelskunstenaar, met als solist de jonge violiste Olivia Doflein. Nieuwsgierig geworden? Houd de website en de nieuwsbrief in de gaten voor meer informatie. Bij zaterdag 4 juni 2016 kunt u alvast een kruisje zetten in uw agenda, dan is ons openbare concert.

Samenstelling Janneke Broekhuizen
Ontwerp affiche Heleen van den Hoven, De Kleine Koning
Foto affiche Anna Groot, Webletters
Foto's orkest Sanne de Vries, Joost Helberg, Myrte Broekhuizen
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •