Nieuwsbrief juli 2012

Meesterlijke muziek
maitre2012-12cs.jpgMaître, Musique!, ons voorjaarsproject, hebben we op 16 juli jl in de Wilhelminakerk afgesloten. Het geheel Franse programma was niet alleen een concert, maar meer precies een voorstelling. De rol van het orkest was om te laten horen hoe en waar de Franse componisten in de negentiende eeuw van elkaar leerden en elkaar beïnvloedden. In zes korte scènes werd er commentaar geleverd door de componisten Boïeldieu, Bizet en Gounod, gespeeld door Peter Gerritsen, Jan Pierik en Sophie Plekker. Het publiek kwam zo meer te weten over de onderlinge ruzies en jalouzie, die zo kenmerkend zijn in kunstenaarskringen. Ook werd hun rol als leerling en/of meester op een originele manier toegelicht en werd er een beeld geschetst van de artistieke dilemma’s waarvoor zij kwamen te staan.
maitre2012-04cs.jpg maitre2012-09s.jpg
maitre2012-05cs.jpg
maitre2012-10cs.jpg
Dirigent Haiko Boonstra had het stokje al geheven om in te zettem, toen de drie componisten verschenen om zich te introduceren bij het publiek en het orkest. Regisseuse Marijke van Es had de orkestleden vooraf klaargestoomd en hen op het hart gedrukt om tijdens de scènes niet in de muziek te bladeren of nog loopjes te oefenen. Daar hield iedereen zich natuurlijk graag aan. Na de introductie ging het orkest van start met Cherubini’s Ouverture Lodoïska. Een goed voorafje voor de ‘hartstochtelijke en bovenmatig romantische’ Symfonie Nr. 1 van Gounod die daarna, geheel in die geest, ten gehore werd gebracht. Dit lukte mede dankzij onze onvolprezen dirigent, die tijdens de voorstelling soms alleen nog op zijn linkerteen leek te zweven, goed zichtbaar in het licht van de op hem gerichte schijnwerpers. Het orkest volgde hem op de voet.
maitre2012-03cs.jpg maitre2012-01cs.jpg maitre2012-02cs.jpg
Na de pauze, werden er weer een aantal korte scènes opgevoerd. Zo verscheen ook Cherubini even op het toneel toen Boïeldieu een imitatie gaf van zijn beroemde leermeester. Wat betreft de muziek was het tijd voor een ouverture van Boïeldieu uit de tijd van Napoleon en daarna voor de Jeux d’enfants van Bizet, gecomponeerd na de Frans-Duitse oorlog. Allemaal zeer vrolijke muziek en dat kwam goed uit want rond 10 uur trachtte het rumoer van het straatfeest in de Paulus Potterstraat de Wilhelminakerk te bereiken. Vier hoorns waren gelukkig meer dan genoeg om dit te overstemmen en boden ook een fraaie theatrale aanblik. Nadat Bizet had geroepen: 'en hou die Jules Massenet in de gaten!' vormden diens Scènes pittoresques een mooie afsluiting van de muzikale voorstelling. Er volgde een daverend applaus voor de acteurs, het orkest, hun dirigent en de regisseuse. Als toegift speelde het Ad Hoc nogmaals de Galop van Bizet en dankte onze tevreden voorzitster het publiek voor hun aandachtige aanwezigheid.     Mieke Lanen
maitre2012-07s.jpg maitre2012-13s.jpg
maitre2012-06s.jpg
maitre2012-08s.jpg

Concert van der Hoevenkliniek
Scholen, psychiatrische inrichtingen, instellingen voor (dementerende) ouderen; als Ad Hoc lid kom je nog eens ergens om een concert te geven. Dat is voor veel leden een deel van de charme van ons orkest. Dit voorjaar hebben we een nieuwe concertlokatie aangedaan; de Van der Hoevenkliniek in Utrecht waar TBS-patiënten verblijven en behandeld worden. Verschillende kunstvakken, waaronder muziek, maken deel uit van het aanbod binnen de kliniek en zijn o.a. bedoeld om te leren samenwerken, doorzetten, en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Het was een van de muziekdocenten die ons uitnodigde voor een concert.
cellocs.jpgDe kliniek bleek over een mooie zaal te beschikken waar het erg fijn spelen was. Bij de introductie van het orkest schroefde onze gastheer de verwachtingen vast op met een mededeling aan het publiek 'er is een leven voor dit concert en een nieuw leven na dit concert...'
De verwachtingen werden gelukkig wederzijds waargemaakt. De orkestleden waren het er unaniem over eens: zelden troffen we in een instelling publiek dat geconcentreerder luisterde. Na afloop kwamen de reacties:'Ik ben om! Ik wil vaker klassieke muziek horen. En ook: Die ouverture was prachtig, mooi bombastisch! De andere stukken vond ik maar ingewikkeld. Ik ga de CD kopen.
Vooral de live-beleving, het zien van de instrumenten en de samenwerking binnen het orkest maakte grote indruk op de patiënten. Later werden we nog hartelijk bedankt door de muziekdocent. 'Grote dank voor jullie mooie concert. Toch bijzonder dat 35 mensen in hun vrije tijd huis en haard verlaten en in deze setting willen spelen. Patiënten en staf hebben erg genoten. Ik heb ze zelden zo stil gezien. Normaal loopt de helft wel weg bij een voorstelling. Nu dus niemand! Compliment!' Sommige patiënten bleven nog met vragen zitten, zoals 'Hoe lang moet ik oefenen alvorens in zo'n orkest te kunnen?' en 'Waarom speelden ze het Wilhelmus niet? Dat kunnen ze toch ook wel?' Goed, dat was misschien het enige minpunt van de middag maar daar valt, voor een volgende keer, een mouw aan te passen. Het spontane verzoek om een toegift deed de orkestleden in ieder geval glimmend huiswaards keren.

Repertoire najaar 2012: Tsjaikovski, Borodin en Glinka
Na het hele voorjaar in Franse sferen te hebben vertoefd trekken we dit najaar weer naar het oosten en wel naar Rusland. We hebben gekozen voor een mooi programma met alleen Russische componisten. Hoewel we de afgelopen jaren met grote regelmaat concerten met een solist hebben gegeven is het al even geleden dat we een vioolconcert hebben ingestudeerd. We kijken daarom erg uit naar de samenwerking met violiste Rosanne Philippens met wie we het vioolconcert van Tsjaikovski gaan uitvoeren. Rosanne begon op driejarige leeftijd met viool spelen. Zrosanne philippens (1).jpge studeerde bij o.a Coosje Wijzenbeek en Vera Beths en heeft verschillende prijzen gewonnen en finaleplaatsen bereikt bij concoursen als het Prinses Christina Concours, het Vriendenkrans Concours en het Oskar Back Concours. Ze soleerde bij diverse orkesten zoals het Nederlands Studenten Orkest, het Vlaams Symfonieorkest en het Hermitage State Orchestra. Momenteel volgt Rosanne haar masteropleiding bij Ulf Wallin aan de Hanns Eisler Akademie te Berlijn. De viool die ze bespeelt is er een van Michel Angelo Bergonzi (Cremona ca. 1750) die eerder jarenlang bespeeld is door Herman Krebbers. Hij is haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Repertoire
Mikhail Glinka - Spaanse Ouverture Nr.2 - Recuerdos de Castilla, Herinnering aan een zomernacht in Madrid (1851)
Alexander Borodin - Symfonie Nr. 2 (1869-1876)
Peter Tsjaikovski - Vioolconcert, Op.35 (1878)

zaterdagavond 26 januari 2013
Dirigent: Haiko Boonstra
Solist: Rosanne Philippens
Aanvang 20:00 uur
Locatie: Wilhelminakerk
Hoek Hobbemastraat-Paulus Potterstraat, Utrecht

Zomersluiting
vakanties.jpgHet orkest is nu met vakantie. Op woensdagavond 5 september 2012 pakken we de draad weer op gaan we verder met de stukken van het komend najaar. Hierboven kun je daarover meer lezen. Zin om mee te spelen? Neem dan contact op met onze secretaris Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken . We hebben vooral plaats voor (alt) violisten. Op onze site lees je meer over het reilen en zeilen van ons orkest.

Eerste repetitie najaarsprogramma 2012

Woensdagavond 5 september 2012
Aanvang 20:00 uur, school open om 19:45 uur
Lokatie: Mytylschool Ariane de Ranitz

Foto's: Joost Helberg (Concert Wilhelminakerk) en Marco Borggreve (Rosanne Philippens)
Met bijdrage van Mieke Lanen
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •