Nieuwsbrief juni 2011

orkest2011artanzeistcs.jpgOpenluchtconcert Artan Aanzet, Zeist
Het is altijd weer een risicovolle onderneming; een openluchtconcert plannen. Jarenlang hebben we met het orkest gespeeld tijdens het Vredesfeest op het Koekoeksplein in de Vogelbuurt in Utrecht. Gelukkig was daar, bij slecht weer, de mogelijkheid om uit te wijken naar het schoolgebouw aan het plein. Tot onze grote spijt is de organisatie van die feesten gestopt en ons laatste openluchtconcert, met altijd een heel eigen sfeer, dateert van 2009. We waren dan ook erg blij met de uitnodiging van Artan Aanzet, een kliniek voor verslavingszorg in Zeist. Zij wilden ons graag ontvangen, maar dan wel buiten, want binnen was er onvoldoende plaats voor een compleet symfonie-orkest. Regende het de dag ervoor nog pijpenstelen, op woensdag 1 juni was het heerlijk weer. In de prachtige groene omgeving was het fijn spelen voor een enthousiast publiek dat zeer genoot. De vogels deden lustig mee en overstemden zelfs de pianissimo passages. Het sportvliegtuigje kwam op een wat minder gunstig moment voorbij brommen, maar dat mocht de pret niet drukken. Voor een orkest dat graag speelt op plaatsten waar je niet direct klassieke muziek verwacht, was de avond een lot uit de loterij.

Openbaar concert Kalevala, Wilhelminakerk
kalevala02cs.jpg kalevala01cs.jpg

Aangezien ik pas sinds februari lid van het Ad Hoc Orkest ben, was het Kalevala concert van 18 juni het eerste echte concert dat ik met het orkest zou geven. De twee concerten die hieraan vooraf gingen, een in een kliniek voor ex-verslaafden en een op mijn eigen school het Utrechts Stedelijk Gymnasium, waren een mooie opwarmer, maar op 18 juni speelden we voor het eerst het hele programma achter elkaar.
Tijdens een van de eerste repetities werd mij verteld dat het concert niet zomaar een concert zou worden, maar dat het dit keer om een project-concert zou gaan. Naast muziek zou het concert opgeluisterd worden met allerlei Finse producten en lekkere hapjes. Ook zou drs. Adriaan van der Hoeven, docent en onderzoeker aan de afdeling Finoegrische talen en culturen van de Rijksuniversiteit Groningen, tussen de stukken door uitleg geven over de Finse cultuur en mythologie.

kalevala03s.jpg kalevala04cs.jpg kalevala05cs.jpg

Vol verwachting kwam ik op 18 juni om iets voor 18.00 uur aan in de Wilhelminakerk. Bij binnenkomst waande ik mij, zowel door de aankleding van de projectcommissie als door het houten interieur van deze kerk, bijna in Finland. Overal waren Finse vlaggen opgehangen en er waren Finse vrouwen die, gehuld in Finse kleding, allerlei leuke, mooie en lekkere Finse producten verkochten. Nadat de zaalrepetitie prima was verlopen, kwamen de eerste trouwe bezoekers al binnenstromen en konden de orkestleden zich op het concert voorbereiden.

kalevala06cs.jpg kalevala07s.jpg kalevala08s.jpg

Om iets na 20.00 uur, na een fantastische inleiding door onze concertmeester Tineke, begon het concert. Ieder orkestlid speelde alsof de Finse goden er zelf bij waren en het publiek, de kerk zat vol, was razend enthousiast. Zowel de uitleg als de muziekfragmenten die Adriaan van der Hoeven tussen de stukken door gaf en liet horen waren interessant, al waren sommige muzikale intermezzo’s voor niet-Finnen misschien wat lang. Wat voor mij als Hongaarse leuk was om te horen, was het jambische metrum van het Fins. Ook al kon ik er niets van verstaan, de taal lijkt qua klanken enorm veel op het Hongaars, dat net als het Fins een Finoegrische taal is.
Na afloop van het concert hoorde ik van verschillende bezoekers dat dit een van de beste concerten uit de geschiedenis van het Ad Hoc Orkest was. Uiteraard kan ik daar niet over oordelen, maar dat het een goed concert was staat als een paal boven water! In ieder geval kijk ik met veel plezier en voldoening terug op mijn eerste concert als lid van het Ad Hoc Orkest. Dat er nog vele mogen komen!    door Cecilia Orbán, 1e viool

kalevala09cs.jpg kalevala12cs.jpg

Zomersluiting
Het orkest is nu, na de laatste repetities met het nieuwe repertoire, met vakantie. Op woensdagavond 31 augustus pakken we de draad weer op gaan we verder met de stukken van het komend najaar. Hieronder kun je daarover meer lezen. Heb je zin om mee te komen spelen? Neem dan zomersluitings.jpgcontact op met onze secretaris Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken . We hebben vooral plaats voor violisten, maar lage strijkers zijn ook altijd van harte welkom. Op onze site lees je meer over het reilen en zeilen van ons orkest.

Eerste repetitie najaarsprogramma 2011

Woensdagavond 31 augustus 2011
Aanvang 20:00 uur, school open om 19:45 uur
Lokatie: Mytylschool Ariane de Ranitz

Repertoire najaar 2011
Ludwig van Beethoven - Symfonie Nr. 3 Eroïca (1804)
Wolfgang Amadeus Mozart - Ouverture Le nozze di Figaro (1786)
Anatoli Liadov - 8 Russische volksliederen (1906)

Na alle Finse muziek van de afgelopen maanden is er door de repertoirecommissie voor het komende najaar weer eens iets heel anders uitgezocht; we gaan repeteren op enkele echte klassiekers. Het leeuwendeel van onze aandacht gaat ongetwijfeld uit naar Beethovens derde symfonie Eroïca, die gezien wordt als mijlpaal en lichtend voorbeeld van de klassieke stijl uit de late 18e eeuw. Beethoven schrijft de symfonie met het idee om hem op te dragen beethovens.jpgaan Napoleon Bonaparte, die hij beschouwt en waardeert als vertegenwoordiger van de idealen van de Franse revolutie. Gaande het compositieproces krijgt hij twijfels. Opdragen aan Napoleon betekent dat hij ongetwijfeld een toelage van Prins Lowkowitz, zijn beschermheer, gaat mislopen. Als in mei 1804 Napoleon zich laat kronen tot keizer van Frankrijk is Beethoven zeer ontstemd en schrapt hij de titel Bonaparte definitief van de partituur. Volgens zijn leerling en assistent Ferdinand Ries scheurt hij het titelblad direct aan stukken en wordt de symfonie omgedoopt tot Eroïca (de heroïsche), met als ondertitiel 'gecomponeerd om de herinnering aan een groot man te vieren'. Als Beethoven in 1821 hoort van de dood van de keizer op St Helena zegt hij 'zeventien jaar geleden heb ik al de muziek geschreven voor deze trieste gelegenheid', doelend op het tweede deel van de symfonie, de Marcia funebre (dodenmars).

Nog zo'n klassierer op het repertoire is de ouverture van Le nozze di Figaro, ossia la folle giornata (De bruiloft van Figaro, of de dag van de gekte) van Wolfgang Amadeus Mozart. Mozart componeert de komische opera in 1786 waarbij het gelijknamige blijspel van alleskunner Beaumarchais als basis dient. Het toneelstuk wordt in eerste instantie verboden in Wenen omdat het de aristocratie genadeloos op de hak neemt. In de periode kort voor de Franse Revolutie wordt dat absoluut niet gewaardeerd. De opera is een van Mozart meest succesvolle werken. De ouverture maakt het publiek, als muzikale vooruitwijzing, vast warm voor het spektakel dat nog gaat volgen.

Van ruim een eeuw later dateert het laaste stuk op de lessenaar, de 8 Russische volksliederen van Anatoli Liadov. U bent van harte welkom om te komen luisteren op zaterdag 28 januari 2012.

Foto's Joost Helberg en Roel de Lange

 


 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •