Nieuwsbrief juni 2014

Lflyevj2014.jpgUSTRUM 2014
Wij zijn bijna zo ver. Nog enkele repetities, een generale en daarna ontvangen we u graag in het enorm leuke ZIMIHC Stefanus Theater op 14 of 15 juni a.s.

Wa
bestel45.pngt moet u nog weten?
Koop vooral uw kaarten in de voorverkoop. Het voorkomt rijen aan de kassa en u krijgt korting op de toegangsprijs.

In deze nieuwsbrief komen nog enkele leden van de cast aan het woord, komt u meer te weten over Weill en Britten en doen we nog maar weer eens verslag van de sponsoracties voor onze orkestreis want ze zijn allemaal even leuk, creatief en lucratief. Wat ook niet onbelangrijk is.

CRISIS,
als de nood het hoogst is...

De verhaallijn van een orkest en zijn directeur staat centraal. Liefdescrisis, geldcrisis, midlifecrisis, vertrouwenscrisis, bestuurscrisis, geen crisis blijft de orkestleden, de dirigent en de directeur bespaard. Er wordt geld geleend om het veertigjarig bestaan met een groots concert te kunnen vieren maar alle problemen die de kunst en amateurorkesten belagen steken de kop op. Er is zelfs sprake van moord. Er blijft zowat geen vrolijke noot meer over totdat de muziek de betrokkenen weer tot elkaar brengt en zegeviert. Twee zangers, drie acteurs en het Ad Hoc Orkest zijn uw baken bij dit geval van crisismanagement. Alle aanvullende informatie over de het muziektheater, de deelnemers, de lokatie waar we gaan spelen en het repertoire vindt u terug op onze website.
crisis-01cs.jpg
Dirigent: Haiko Boonstra
Regie: Marijke van Es
Acteurs en zangers: Helene Kalisvaart (sopraan), Reinout Eeckhout (tenor), Peter Gerritsen, Lucien Monfils en Thij de Haan (acteurs)

Repertoire
Benjamin Britten (1913 - 1976) - Matinées musicales op. 24 (1941)
Nino Rota (1911 - 1979) - Symfonie nr. 3 (1956)
Kurt Weill (1900 - 1950) - Symfonie nr. 2 (1934)
En diverse songs gearrangeerd door Pieter de Oude

Locatie: ZIMIHC Stefanus Theater     
Braziliëdreef 2
3563 CK Utrecht         
Zaterdagavond 14 juni 2014            
Aanvang: 20:00 uur
Kassa open: 19:30 uur
Zondagmiddag 15 juni 2014
Aanvang 14:00 uur
Kassa open: 13:30 uur

Toegang
In de voorverkoop € 10,- en € 8,- (reductie)
Aan de kassa €12,50 en en € 10,- (reductie)
Reductie voor kinderen t/m 12 jaar en Vrienden van het Ad Hoc Orkest        
 bestel45.png
logocrisisorkest555.jpg

De cast aan het werk

Graag geven we hier nog een podium aan Marijke van Es (regie) en Reinout Eeckhout (tenor) die u in de laatste nieuwsbrief nog niet aan woord gehoord hebt. Waarom steken zij zo veel tijd en moeite in deze productie?
Reinout heeft zijn muzikale wortels liggen bij kerkkoren: het reinouteeckhout183.jpgzingen van oratorium en Gregoriaans. Begonnen als bariton ontdekte hij bij zangles dat zijn stem veel meer mogelijkheden heeft. Via een vriend kwam hij tien jaar geleden bij operettevereniging Thalia in Amsterdam terecht waar hij direct tot solist werd bevorderd. Inmiddels heeft hij zijn repertoire uitgebreid met zo'n dertig opera's en operettes. Hoogtepunten voor hem waren Der Zigeuenerbaron, Dialogues des Carmèlites, en het Requiem van Verdi dat in zijn ogen ook een opera is. Aan alles heeft hij met veel plezier meegewerkt. Waarom nu CRISIS in Utrecht? Hij is bij het Ad Hoc terecht gekomen via Wiebke Goetjes. Zij is erg belangrijk geweest voor zijn ontwikkeling en weet hoe opera echt moet klinken. Vooral de muziekkeuze vindt hij bij CRISIS aantrekkelijk: duidelijk moderner dan waar hij normaal voor gevraagd wordt. Verder vindt hij het fijn om van een nieuwe regisseur, in dit geval Marijke van Es, dingen bij te leren. Vooral het groepsgesprek waarin samen de personages verder werden uitgediept was interessant. Voor de concerten hoopt hij dat de spanningsboog mooi gehandhaafd blijft en dat muziek en spel elkaar aanvullen, zodanig dat pas bij het slotapplaus de spanning zich ontlaadt.

marijkevanescs.jpgRegisseur Marijke van Es kent u waarschijnlijk nog van ons project uit 2012 Maître, musique!. Die samenwerking is destijds wederzijds zo goed bevallen dat bij de eerste lustrumplannen haar naam meteen al viel. Al gedurende haar opleiding tot theatermaker aan de theaterschool in Utrecht (HKU) richtte ze zich op muziektheater. Marijke regisseerde en/of schreef verschillende producties zoals Schuberts laatste dans door Klein Operakoor Wilhelminapark, Ella over het leven van Ella Fitzgerald en Behouden vaart over een fanfare rondom de doop van een schip. 'Door muziek en theater te combineren wil ik het publiek iets laten beleven. Van verwondering tot weemoed, van glimlach tot brok in je keel: ik zet alles in om het publiek te betoveren.'
Wat merkt zij, als professional, van de crisis in de kunst? De orkesten, koren en andere muziekgroepen waarmee ze werkt komen steeds meer in zwaar weer door het stoppen van subsidies. Financiering vinden wordt een hele kunst. Ze vindt dat het Ac Hoc Orkest hier heel verrassende mogelijkheden voor vindt. Van een excursie langs de Amsterdamse grachten tot aan de verkoop van eigen gebakken taarten: alles om het concert te laten plaatsvinden. Ook zij gaat creatief om met haar mogelijkheden. Ze geeft o.a. workshops podiumpresentatie aan koren. Deze maand nog op een korenfestival als ‘koormonteur’ om APK-tjes uit te delen. Aan de hand van een checklist gaf ze de koren feedback. De crisis maakt het lastiger om opdrachten te vinden, maar ze gaat er creatief mee om.

Sponsorvorderingen
huisconcertmei14-02cs.jpg

Was tot nu toe altijd de slogan van het orkest 'samen met plezier muziek maken en dat delen met diegenen die niet zo snel met klassiek muziek in aanraking komen', inmiddels moeten we dat wat bijstellen. Een nieuw toe te voegen kreet is 'waar het Ad Hoc Orkest komt, daar is taart'. Het concert in januari, het concert in Woudrichem, ze werden stuk voor stuk met taart opgesierd. Alles natuurlijk om de sponsorpot voor de orkestreis te vullen. Van die taart kunt u bij onze lustrumconcerten wederom gaan genieten, dus verheug u daar maar vast op.
Maar naast taart, Krijg een kaart, Koningsdag en Stadswandelen, allemaal activiteiten die substantiele bedragen hebben opgeleverd, was er gelukkig ook ruimte voor muziek. Op vrijdagavond 23 mei stelde Anna Groot (altviool) haar huiskamer, vleugel en haar echtgenoot als begeleider, beschikbaar voor een avondje heerlijk genieten van kamermuziek. Vijftig gasten, een gevarieerd gezelschap van vrienden, bridgers en orkestleden, konden luisteren naar een zeer divers programma. Met de bezetting van de gespeelde stukken werd soepel omgegaan, maar ja, waar vind je anders muziek voor drie hoorns. Celliste  Hanneke van der Bunt speelde prachtige cellowerken van Rachmaninoff en Schubert en Anna's echtgenoot Karel begeleidde veruit de meeste uitvoeringen op piano. Wat een toewijding.
Na afloop van het concert was er genoeg gelegenheid om buiten te borrelen en te genieten van de heerlijke zomeravond. Als prachtige slotnoot bleek dat er die avond maar liefst zo'n 500 euro gedoneerd was, een prachtig resultaat. Voor alle gasten: heel hartelijk bedankt!
huisconcertmei14-01cs.jpg huisconcertmei14-03cs.jpg

achterdemuziekaan.jpgAchter de muziek aan! nu digitaal
Het lijkt alsof het gisteren was maar het feit dat het een lustrum betrof zegt genoeg: Achter de muziek aan! ligt alweer vijf jaar achter ons. Het boekje met de muzikale stadswandeling door Utrecht is destijds heel goed ontvangen. We hadden er een enorme hoeveelheid van maar daar is in die vijf jaar toch een einde aan gekomen. Alles is uitverkocht. Voor de spijtoptanten en de nieuwe fans is er nu de mogelijkheid het boekje alsnog aan te schaffen via Woordstroom. Daar kunt een digitale versie aanschaffen voor € 5,- en vervolgens met het boekje op uw telefoon of tablet de wandeling lopen. Voor extra informatie over ons vorige lustrum en het wandelboek kijkt u op onze site.

Oud-leden en vrienden opgelet...
iptlys100.jpg
Op zondag 15 juni, voorafgaand aan het matinee willen we oud-leden en de Vrienden van het orkest de gelegenheid geven elkaar te ontmoeten en bij te praten. Vanaf 11:00 uur is iedereen welkom. Mieke Lanen, oud-voorzitter en redactielid van ons onvolprezen Ad Hoc Nieuws geeft een korte presentatie. De inhoud is momenteel nog geheel ad hoc maar de lezers van het Nieuws kennen haar o.a. van de kunstrubriek I Promise to Love You . Om het allemaal niet te ingewikkeld te maken serveren we rond 12:00 uur een eenvoudige lunch: kopje soep, broodje erbij. Alles speelt zich af in de foyer van het theater. Via de kaartenwinkel kun je je tot uiterlijk dinsdag 10 juni a.s. opgeven en betalen. Een vraag of een bijdrage op enig ander vlak? Wij staan er voor open. Neem dan contact met ons op via Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken .

Componisten Lustrumconcerten: Kurt Weill & Benjamin Britten
Kurt Weill wordt in 1900 als derde van vier kinderen geboren in een Joodse familie in Dessau waar zijn vader voorzanger is in de plaatselijke synagoge. Al jong begint hij met pianospelen en geeft met 12 jaar zijn eerste concert met eigen composities. In 1918 gaat hij studeren aan de Berlijnse Hochschule für Musik, onder andere bij weill2cs.jpgEngelbert Humperdinck.
Weill heeft grote interesse in modern muziektheater en komt daardoor in contact met schrijver/regisseur Bertolt Brecht. Die vraagt hem in 1926 om de muziek te componeren voor zijn Dreigroschenoper. De opera wordt opgevoerd als opening van het Theater am Schiffbauerdamm in Berlijn en betekent hun definitieve doorbraak. Jenny, de vrouwelijke hoofdrol, wordt vertolkt door Weills vrouw Lotte Lenya. De opera is een zeer maatschappijkritisch stuk waarin allerlei bestaande verhoudingen aan de kaak worden gesteld en ontketent een ware rage. Verschillende liederen, waaronder Mackie Messer, worden grote hits.
In het nazi-Duitsland van die tijd is er echter voor het werk van Weill geen plaats en in 1933 wordt zijn muziek als 'entartet' bestempeld. Direct na de machtsovername door de nazi's vertrekken Weill en zijn vrouw naar Parijs en twee jaar later vestigen zij zich definitief in Amerika. Hij keert nooit meer naar Duitsland terug.
Bij Weill denk niet iedereen meteen aan symfonieën maar hij heeft er twee op zijn naam staan. Een jeugdwerk en zijn tweede symfonie die hij tijdens de Parijse ballingschap schrijft. Bij de eerste opvoering is het publiek enthousiast over het werk maar de pers sabelt het neer: Weill doet er beter aan om voor theater te blijven componeren. Dat doet hij dan ook en eigenlijk is dat vreselijk jammer; zijn tweede symfonie is een parel waarbij de melodieën regelmatig doen denken aan de Dreigroschenoper. De laatste decennia echter wordt deze symfonie weer regelmatig uitgevoerd en ook bij ons staat hij op de lessenaar.

britten1cs.jpgAls het aan Benjamin Britten had gelegen, was zijn oeuvre een stuk omvangrijker geweest dan nu het geval is. Hij sterft, 63 jaar oud en in de bloei van zijn werkend leven, aan een hartstilstand. Was dat niet gebeurd, dan had hij vermoedelijk nog vele jaren doorgewerkt. Deze productiviteit spreidt Britten al in zijn jeugd tentoon. Als kind componeert hij zo'n 800 werkjes. Ook als puber is hij een zeer productief, hoewel hij lang niet al zijn composities voltooit. Britten krijgt in zijn jeugd pianolessen van Harold Samuel en compositielessen bij Frank Bridge. Later studeert hij aan het Royal College of Music in Londen. Hij breekt door met zijn werk Variations on a theme of Frank Bridge, dat in première gaat op de Salzburger Festspiele in 1937 en al snel speelt hij een leidende rol in de Britse klassieke muziek. Als overtuigd pacifist weigert hij dienst tijdens de Tweede Wereldoorlog en van 1939 tot 1942 woont hij in de Verenigde Staten. In 1945 gaat zijn opera Peter Grimes in première en dat leidt tot erkenning van zijn dramatische kwaliteiten. Twee jaar later formeert hij de British Opera Group die opera's brengt van voornamelijk Britse componisten. Brittens levenspartner is de tenor Sir Peter Pears, voor wie hij vele werken schrijft en die hij regelmatig op de piano begeleidt. In 1976 overlijdt Benjamin Britten als Baron van Aldeburgh, een titel die hij in datzelfde jaar toegewezen krijgt.
Zijn Matinées musicales schrijft hij in 1934, in combinatie met zijn Soirées musicales. Beide suites zijn gebaseerd op thema's van Rossini en zijn sprankelend, voorzien van zeer dansbare ritmes (oa Balanchine gebruikte ze voor zijn choreografieën) en geven ruimschoots blijk van zijn aanstekelijke, ingehouden humor.


Wij zijn te volgen via

twitter75.jpg
facebookc75.jpg

logokfhein fonds175.jpg
 logoelisemathildekleur200.jpg logovsbfonds175.jpg
logocnf175.jpg
Stichting Carel Nengerman Fonds 
 logofvvf175.jpg logopbfkleur175.jpg
m440logo175.jpg
  Gemeente Utrecht
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling
 
logomytylschool.jpg
Mytylschool Ariane de Ranitz

Voor hun hulp bij het realiseren van onze projecten willen wij de bovenstaande organisaties graag hartelijk danken en speciaal de Vrienden van het Ad Hoc  Orkest

Redactie en samenstelling Sanne de Vries
Met bijdragen van Janneke Broekhuizen (componisten) en Hanneke Faber (huisconcert)
Foto's: Anna Groot (huisconcert), Charles Verwimp (Marijke van Es) en en Sanne de Vries (repetitie)
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •