Nieuwsbrief mei 2012-2

flyervj2012.jpgMaître, musique!
We hebben u inmiddels uitgebreid geïnformeerd over ons voorjaarsproject Maître, musique!, maar u hebt nog wat zaken van ons te goed.

In deze nieuwsbrief stellen de studenten van Het Bureau zich aan u voor en hebben we een korte impressie van de gezamenlijke repetitie van het orkest met de acteurs. Ten slotte krijgt u nog wat achtergrondinformatie over de laatste twee componisten; Luigi Cherubini en Jules Massenet.

Morgen starten we onze reeks concerten in het Oosterlicht College in Nieuwegein voor de tweede klassers en ook spelen we dit voorjaar voor het eerst in de Van der Hoevenkliniek in Utrecht. U willen we van harte utnodigen om te komen luisteren bij ons openbare concert op zateradgavond 16 juni a.s. in de Wilhelminakerk in Utrecht.

Wilt u de informatie uit de eerdere nieuwsbieven over het repertoire, de medewerkers en ons orkest nog eens nalezen dan kunt u terecht op onze site.

Ten slotte is het belangrijk om te melden dat u vanaf nu kaarten voor dit concert kunt reserveren via onze website. We raden u nadrukkelijk aan om dit te doen.

Repertoire
Luigi Cherubini - Ouverture Lodoïska (1791)
François Adrien Boïeldieu - Ouverture Le calif de Bagdad (1800)
Charles Gounod - Symfonie nr. 1 (1855)
Jules Massenet - Scènes pittoresques, suite nr 4 (1874)
Georges Bizet - Jeux d'enfants, Petite suite d'orchestre (1871)

Concert zaterdagavond 16 juni 2012

Dirigent: Haiko Boonstralogogbureaucs.jpg
Animaties: Het Bureau, Grafisch Lyceum Utrecht; Bone Media, Bretels Media  en Monkey Business
Regie: Marijke van Es
Spel: Peter Gerritsen, Harm Jan Pierik en Sophie Plekker

Aanvang 20:00 uur   Kassa open: 19:30 uur
Locatie: Wilhelminakerk
Hoek Hobbemastraat-Paulus Potterstraat, Utrecht

Toegang: € 10,- en € 7,- (kinderen t/m 12 jaar en Vrienden van het Ad Hoc Orkest)
inclusief een welkomst- en pauzedrankje
reserveren30.gif


Ontwerp affiche De Kleine Koning

Het Bureau: Animaties

De studenten van het Grafisch Lyceum zijn via Het Bureau in drie teams aan het werk om de animaties voor het komende concert te verzorgen. Het Bureau is de plek binnen het Lyceum waar de studenten in een professionele setting opdrachten uitvoeren voor klanten van buitenaf, deze keer dus het Ad Hoc Orkest. Ze zijn allemaal enthousiast over de opdracht en gaan voor het eerst met klassieke muziek aan de gang. Niet omdat ze niet van klassieke muziek houden maar omdat het niet paste bij wat ze voorheen gemaakt hebben. Zoals ze zelf zeggen zijn ze geen diehard klassieke muziekluisteraars maar vervelend om ernaar te luisteren vinden ze het ook niet.

Hoewel het om drie productieteams gaat die elk hun eigen filmpje(s) maken zijn er wel een paar elementen die voor samenhang gaan zorgen. Als rode draad loopt er door de animaties o.a. een notenbalk. Het idee daarachter is dat een meester zijn leerling zijn muziek leert door middel van de noten op de balk. Ook zullen er beelden van spelende muziekinstrumenten gebruikt worden en beelden van een vader die zijn kind iets leert. Hieronder leest u meer over de verschillende groepen.
notenbalk02cks2.jpg

Bretels Media
Frank Ernst
Lorenzo de Jongh
Karin van Noortwijk
Raoul Nuberg
Bone Media
Damian Bogerd
Mathilde de Graaf
Roelof Gortemaker
Lorijn van der Mark
Hannah van der Stoep
Monkey Business
Thomas Fokker
Niels van Himbergen
Luciëlla van den Hoek
Vivian van der Hout
Jim Zondervan

Verzorgen de animaties bij:

Intro van de Ouverture Lodoïska
Ouverture Le calif de Bagdat
Overgang naar Scènes pittoresques 

Verzorgen de animaties bij:

Scènes pittoresques, deel 1 en 2

Verzorgen de animaties bij:

Scènes pittoresques, deel 3

Samenwerking:
Zijn al sinds het begin van de opleiding een team, voelen elkaar goed aan en hebben dezelfde visie. Iets wat goed helpt bij projecten.

Samenwerking:
Bone Media is in september 2011 opgericht, speciaal voor het vak Het Bureau. 

Samenwerking:
Vier van de leden werken sinds het begin van dit schooljaar samen en kunnen goed met elkaar opschieten. Aan het begin van dit project is hun vijfde groepspartner erbij gekomen.

Animatie & techniek:

Verwerken in hun animatie videobeelden. Animatie maakt de beelden flexibel en heeft een rustige uitstraling.
logogbureaucs.jpg
Animatie & techniek:
Het stuk van Massenet waarvoor ze da animaties maken vinden ze mooi, vooral door de verschullende emoties. Ze kiezen voor de  stop-motion techniek omdat je daarmee veel emoties kan oproepen.

Willen o.a. een video waarin een vader zijn zoon leert fietsen in de animatie verwerken.
Hun kennis van klassieke muziek loopt uiteen maar ze vinden de opdracht van het Ad Hoc orkest een leuk uitdaging en kijken uit naar de samenwerking met het orkest.
De inspiratie voor hun naam Monkey Business komt van een nummer van een metalband.

notenbalk01cks2.jpg



De acteurs repeteren

Niet alleen het orkest heeft repetitietijd nodig. Ook de acteurs die de theatrale scènes die tussen de muziek door gaan spelen zijn hard aan het werk. Projectcommissielid Suzanne Verouden nam poolshoogte bij een acteursrepetite. De fotoreportage is gemaakt tijdens de gezamenlijke repetitie van acteurs en orkest in de Mytylschool.

De acteurs en regisseuse verzamelen op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Peter Gerritsen, Harm-Jan Pierik, -beiden goede amateurs-, en Sophie plekker-eerstejaars student docent drama-, spelen de componisten Boieldieu, Bizet en Gounod. Ze hebben kostuums meegenomen voor hun rol. Blouses, sjaals en pantalons worden tevoorschijn gehaald. Regisseuse Marijke van Es, kiest de juiste ensembles en de warming-up kan beginnen. Als er gewerkt wordt aan de scènes blijkt elke componist een eigen manier van spelen te hebben. Zo maakt Gounod  grote gebaren met zijn armen en trekt Bizet met zijn schouders. Boieldieu gebruikt voortdurend zijn handen als hij praat. Marijke roept tussen de scènes door dat Harm-Jan niet moet vergeten dat hij zijn schouders op blijft trekken en dat Sophie verstaanbaar moet blijven.
2012vjacteurs05cs.jpg 2012vjacteurs04cs.jpg 2012vjacteurs06cs.jpg
 Boïeldieu (Peter Gerritsen)
 Gounod (Sophie Plekker) Bizet (Harm Jan Pierik)

Elke componist krijgt een eigen muzikaal thema dat, als hij ten tonele verschijnt, door steeds hetzelfde instrument gespeeld wordt. De acteurs luisteren aandachtig naar de gekozen muziekfragmenten; wanneer is de muziek afgelopen is en moeten opkomen. Morgen zullen ze voor het eerst met het orkest gaan repeteren. Sophie neemt zich voor nog eens goed te kijken naar haar opkomsten. Iedereen is erg nieuwsgierig naar het orkest en de dirigent.        

2012vjacteurs03cs.jpg
2012vjacteurs01cs.jpg 2012vjacteurs02cs.jpg

Componisten voorjaar 2012:
Meesters aan het Conservatoire de Paris

Luigi Cherubini (1760 – 1842) en Jules Massenet (1842 – 1912)
In de vorige Nieuwsbrief zijn we ingegaan op de belangrijke bijdragen van de vijf componisten van ons project op de ontwikkeling van de Franse opera in de 18e en 19e eeuw. Een andere overeenkomst tussen 'onze' componisten is dat ze allemaal, op de een of andere manier, waren betrokken bij het Conservatorium in Parijs; als oprichter, directeur, leerling of docent.

Ondanks zijn Italiaanse afkomst en de Italiaanse traditie van waaruit hij in eerste instantie componeert, wordt Luigi Cherubini gezien als één van de belangrijkste grondleggers van de Franse opera. Hij vertrekt als jonge man naar Parijs en is daar tot zijn dood werkzaam als dirigent, componist en muziekpedagoog. Cherubini's cherubinics.jpgopera Lodoïska wordt beschouwd als de eerste romantische opera en heeft een veel vrijere aanpak dan zijn meer hoogdravende, klassieke voorgangers. Ludwig van Beethoven, representant van de vroeg-Romantiek, beschouwt hem als één van de grootste componisten in zijn tijd.
Cherubini wordt tijdens zijn leven vooral buiten Frankrijk gewaardeerd. Napoleon vindt zijn muziek te luid en is niet erg geïnteresseerd, terwijl hij opera wel ziet als een middel om nationaal prestige te verwerven. Cherubini is teleurgesteld door Napoleons afwijzing en vertrekt in 1804 naar Wenen. Daar gaat zijn opera Faniska in première. Een jaar later belegert Napoleon Wenen en dat moet Cherubini haast het gevoel hebben gegeven dat hij persoonlijk door Napoleon op de hielen wordt gezeten. Depressief keert hij terug naar Parijs en het duurt enkele jaren voor hij dit avontuur te boven is.
Het feit dat Cherubini bij Napoleon niet in de gratie is levert hem in 1822, na het herstel van de monarchie in Frankrijk, wel het leiderschap van het Conservatorium op. Destijds, in 1795, had hij zelf het initiatief tot de oprichting daarvan genomen. Hoewel hij als leraar veel minder geliefd is dan als componist, wordt de stijl van de Franse opera onder zijn invloed lichtvoetiger, vergelijkbaar met die van Boieldieu en Gounod.

Het zijn tragische omstandigheden maar mede doordat concurrent Bizet al jong sterft, wordt Massenet in Frankrijk de leidende operacomponist van de late 18emassenets.jpg eeuw. Als 11-jarige wordt hij toegelaten tot het Parijse Conservatorium en krijgt hij les van o.a. Gounod. Hij houdt van de stijl van Wagner en dat wordt hem niet altijd in dank afgenomen. Tegelijkertijd is hij een navolger van zijn populaire leermeester Gounod en voert hij de effecten die Gounod toepast, ook door in zijn eigen composities. Als docent compositie aan het Conservatorium drukt Massenet zijn stempel op de volgende generatie Franse componisten. Zelf componeert hij niet, zoals de meeste van zijn collega's, aan de piano maar volledig uit zijn hoofd. Het maakt hem tot een exellent arrangeur. Net als Gounod, die de eer te beurt valt in 1867, levert ook Massenet een opera af voor een wereldtentoonstelling. In 1889 gaat Esclarmonde in première met een hoge G als climax, door het publiek sol Eiffel genoemd. Na 1899 wil hij eigenlijk stoppen met componeren. Toch schrijft hij in de laatste twaalf jaar van zijn leven nog twaalf opera’s. De laatste drie worden pas na zijn dood werden gevonden,  helemaal compleet.

Foto's repetitie: Heleen van den Hoven, Michaël Neuburger, Anneke Wuestman.
Met bijdragen van Jan Postmus en Tineke Zijlstra (repertoire) en Suzanne Verouden (acteursrepetitie).

 

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •