Nieuwsbrief mei 2014

ahorkest2014ballon-hcf550cs.jpg
Lustrum 2014 CRISIS, als de nood het hoogst is...
Nog iets meer dan vier weken te gaan. Het wordt dus de hoogste tijd om u de gelegenheid te geven uw kaarten voor 14 of 15 juni a.s. te bestellen. Dat kan via onze nieuwe kaartenwinkel die we met hulp van M440, onze vaste sponsor, gerealiseerd hebben. Het werkt eenvoudig. U maakt uw keus, betaalt via iDEAL of overschrijving en krijgt via e-mail uw bestelling bevestigd. Die e-mail drukt u af en neemt u mee naar het theater. Het is uw toegangsbewijs. Wees verstandig en koop uw kaarten in de voorverkoop. De prijzen zijn dan lager dan aan de kassa.

In deze nieuwsbrief laten we u kennismaken met (een deel van) de cast die ons komt versterken en komt Annlies van den Berg aan het woord. Als oprichtster heeft ze aan de wieg gestaan van het orkest en nu, 40 jaar later is ze weer paraat bij de alten. Hoe ging dat eigenlijk in de beginjaren? In de aanloop naar onze concerten in Utrecht spelen we dit jaar voor het eerst op uitnodiging in Woudrichem. Alle gegevens vindt u in deze brief. En tenslotte een terugblik op Koningsdag 2014 waar we te vinden waren op de Plompetorengracht.

logocrisisorkest555.jpg

De verhaallijn van een orkest en zijn directeur staat centraal. Liefdescrisis, geldcrisis, midlifecrisis, vertrouwenscrisis, bestuurscrisis, geen crisis blijft de orkestleden, de dirigent en de directeur bespaard. Er wordt geld geleend om het veertigjarig bestaan met een groots concert te kunnen vieren maar alle problemen die de kunst en amateurorkesten belagen steken de kop op. Er is zelfs sprake van moord. Er blijft zowat geen vrolijke noot meer over totdat de muziek de betrokkenen weer tot elkaar brengt en zegeviert. Twee zangers, drie acteurs en het Ad Hoc Orkest zijn uw baken bij dit geval van crisismanagement. Alle aanvullende informatie over de het muziektheater, de deelnemers, de lokatie waar we gaan spelen en het repertoire vindt u terug op onze website.
reptweekendvj2014-15cs.jpg
Dirigent: Haiko Boonstra
Regie: Marijke van Es
Acteurs en zangers: Heleen Kalisvaart (sopraan), Reinout Eeckhout (tenor), Peter Gerritsen, Lucien Monfils en Thij de Haan

Repertoire
Benjamin Britten (1913 - 1976) - Matinées musicales op. 24 (1941)
Nino Rota (1911 - 1979) - Symfonie nr. 3 (1956)
Kurt Weill (1900 - 1950)- Symfonie nr. 2 (1934)
En diverse songs gearrangeerd door Pieter de Oude

Locatie: ZIMIHC Stefanus Theater
Braziliëdreef 2, 3563 CK Utrecht         
Zaterdagavond 14 juni 2014            
Aanvang: 20:00 uur
Zondagmiddag 15 juni 2014
Aanvang 14:00 uur

Toegang
In de voorverkoop € 10,- en € 8,- (reductie)
Aan de kassa €12,50 en en € 10,- (reductie)
Reductie voor kinderen t/m 12 jaar en Vrienden van het Ad Hoc Orkest        
 bestel45.png
 
Acteurs en zangers aan het werk
repeterenacteurs2014-01cs.jpgZomaar een regenachtige, winderige zaterdagochtend in mei. In de gymzaal van een basisschool in Utrecht zijn de repetities voor de acteurs en zangers in volle gang. Hun acteerwerk, en natuurlijk dat van het orkest, gaan onze lustrumconcerten tot méér maken; muziektheater met alles erop en eraan. Het is een hereniging met twee oude benkende, Lucien Monfils was ceremoniemeester bij ons lustrum in 2009 Chat Noir en Peter Gerritsen herinnert u zich vast nog als componist Boïeldieu in Maître Musique! Samen met Helene Kalisvaart, Reinout Eeckhout en Thij de Haan zijn ze voor de derde keer bijeen om olv Marijke van Es te werken aan de voorstelling. Na een grondige kennismaking zijn ze al aardig aan elkaar gewend.
Tijdens de repetitie is het nog zoeken naar de juiste emoties om het verhaal tot een goed geheel te vormen. Gelukkig is er volop ruimte om te experimenteren, wat regelmatig tot grappige situaties leidt. Op het eerste gezicht simpele scènes krijgen, door een regie-aanwijzing of door het gebruik van een andere emotie, ineens een heel nieuwe wending. En dan is het orkest er nog niet eens bij. We geven u liever niet te veel weg over de inhoud maar de oplettende kijker ziet op bijgaande foto's dat zelfs voor 'lijk' spelen enig inlevingsvermogen vergt.
repeterenacteurs2014-04cs.jpg repeterenacteurs2014-06cs.jpg repeterenacteurs2014-05cs.jpg
We gaan u wel vast wat vertellen over de cast. Of beter een deel daarvan. Waarom steken zij zo veel tijd en moeite in deze productie? Helene Kalisvaart (foto rechtsboven) viel voor muziek bij het kinderkoor in Woerden. Het werd haar makkelijk gemaakt door de dirigent; hij gaf met veel liefde en plezier les, speelde heerlijk piano en maakte volop grapjes. Samen met haar zusje zong ze solo in het kerkkoor. Geweldig, naast het orgel met een heel koor achter hen. Later zong ze solo in de schoolmusicals en heeft ze een tijdje klassiek zangles gehad. Daarna volgden vele producties met als een van de hoogtepunten Falstaff in Italië. Stelt u zich daarbij een bergdorpje voor met een kerkje, een grote boom ernaast, een podium met wat lampen, klapstoeltjes, in de schermering en onder de sterrenhemel. Of Don Giovanni: op een catwalk om het orkest heen, de polka dansend en rollend zoenend met een leuke tenor. Waarom dan nu CRISIS in Utrecht? Bijvoorbeeld omdat er Weill gedaan wordt met een heel orkest. Het lijkt haar geweldig en spannend tegelijkertijd: zingen en acteren met en tussen het orkest, de instrumenten zo dichtbij. Voor Weill moet ze ineens uit een heel ander vaatje tappen. En ook op de overige songs kan ze zich enorm verheugen want daar zit een dikke dosis jeugdsentiment bij.
repeterenacteurs2014-02cs.jpg repeterenacteurs2014-03cs.jpg repeterenacteurs2014-08cs.jpg
Peter Gerritsen (oa foto rechts, blauwe trui) raakte pas tijdens zijn studietijd aan het acteren en ontdekte meteen wat hij het allermooiste vindt: samen maken. Het proces is van repeteren is net zo bijzonder als de voorstelling zelf. Naast dat er vaak veel gelachen en plezier gemaakt wordt, weten medespelers hem vaak te verbazen en te inspireren. En na die lange weg is er de voorstelling met als beloning samen stralen. Zijn laatste twee producties staan nogal in contrast met elkaar. In Sporen speelde hij een tiener die veel ellende meemaakt en een jaar later kon er lekker worden gelachen om de humoristische voorstelling Lang en Gelukkig. Waarom dan nu CRISIS bij het Ad Hoc Orkest? Bij zijn deelname aan Maître Musique! in 2012 vond hij het bijzonder dat een orkerepeterenacteurs2014-09cs.jpgst zoveel ruimte bood voor theater tijdens hun concerten. Die combinatie zorgde voor een mooie diepgang. Ook de hartelijkheid van de orkestleden is hem bijgebleven. Toen hij via Marijke van Es hoorde dat er weer een concert met theater op het progamma stond heeft hij zich direct aangemeld.

Lucien Monfils (foto midden) is vrij laat begonnen met zingen en optreden. Een collega in het ziekenhuis hoorde hem zingen en heeft toen stevig gelobbied om hem mee te krijgen naar een koor. Hij werd opgehaald en pas in de auto begreep hij dat het om een operettekoor ging. Ai, die had hij niet zien aankomen. Maar het viel mee. Het koor was al ver gevorderd met de repetities van Im Weißen Rössl. Leuke, toegankelijke muziek. En zo kwam het hij op het podium terecht, mét tekst. Bij dat gezelschap is hij tien jaar gebleven. Inmiddels was hij ook ingelijfd bij het ziekenhuiscabaret en later heeft hij aan vele musicals meegedaan. Waarom dan nu CRISIS bij het Ad Hoc Orkest? In 2004 was er voor het project Chat Noir een presentator/gastheer nodig; de rol van Rodolphe Salis, de roemruchte eigenaar en oprichter van dit Parijse etablissement. Heleen van den Hoven heeft hem toen gevraagd en hij heeft met veel plezier meegewerkt. Toen duidelijk werd dat er voor dit lustrum een nieuwe productie in de maak was heeft hij de kans om weer mee doen graag aangepakt. Naar zijn idee hebben het verhaal en de plot alles in zich om deze voorstellingen tot een groot succes te maken.

Achter de muziek aan! gaat digitaal
achterdemuziekaan.jpg Het lijkt alsof het gisteren was maar het feit dat het een lustrum betrof zegt genoeg: Achter de muziek aan! ligt alweer vijf jaar achter ons. Het boekje met de muzikale stadswandeling door Utrecht is destijds heel goed ontvangen. We hadden er een enorme hoeveelheid van maar daar is in die vijf jaar toch een einde aan gekomen. Alles is uitverkocht. Voor de spijtoptanten en de nieuwe fans is er nu de mogelijkheid het boekje alsnog aan te schaffen via Woordstroom. Daar kunt een digitale versie aanschaffen voor € 5,- en vervolgens met het boekje op uw telefoon of tablet de wandeling lopen. Voor extra informatie over ons vorige lustrum en het wandelboek kijkt u op onze site .

stadswandelenapr-01cs.jpgWie nog aan een speciaal Ad Hoc evenement deel wil nemen ten bate van onze reis moet snel zijn. A.s. zaterdag, 17 mei, lopen we voor de laatste keer onze Stadswandeling door Amsterdam: Vermaak in de grachtengordel. Er zijn nog enkele plaatsten. Er passeert van alles de revue: schouwburgen, doolhoven, Italiaanse opera, invloedrijke families en eindeloze hoeveelheden branden. Alle praktische gegevens vindt u op onze site . Bent u zelf niet in de gelegenheid maar weet u iemand die dit leuk zou vinden? Ze zijn van harte welkom. Deelname kost € 10,- en de volledige opbrengst komt ten goede aan de orkestreis. Aanmelden bij Sanne de Vries via Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken

Concert Woudrichem
Op uitnodiging van de Stichting Muziek Podium woudrichem3s.jpgWoudrichem spelen we op zaterdagavond 24 mei a.s. in de Johannes Nepomuk kerk in Woudrichem. Het programma is een combinatie van oud en nieuw repertoire. Uit het vorige programma hernemen we enkele delen van Griegs Noorse dansen en En Vintersaga van Larsson. Uit het nieuwe repertoire staan Britten en Rota op het programma. Helene Kalisvaart (sopraan) zal enkele van de songs voor haar rekening nemen. Kaarten zijn vooraf te bestellen bij de Stichting.

Repertoire
Benjamin Britten - Matinées musicales op. 24 (1941) dl 1 t/m 3
Nino Rota - Symfonie nr. 3 (1956)
Edvard Grieg - Noorse dansen (1881) dl 2 & 4
Lars-Erik Larsson - En Vintersaga (1937-8)

mmv Heleen Kalisvaart (sopraan)
R.K. Kerk van Johannes Nepomuk, Vissersdijk 15, Woudrichem
Aanvang 20:00 uur, kerk open 19.30 uur
Toegang € 15,-,
Reductie € 12,50 voor CJP, 65+,  €12,50 donateurs van de Stichting en Vrienden van het Ad Hoc Orkest
Gratis voor kinderen onder de 12 jaar
Kaarten zijn vooraf te bestellen via betaling op Rek.nr.NL91 INGB 0006807879 t.n.v. Stichting Muziek Podium Woudrichem o.v.v. res.concert 24.5.2014 naam. Graag duidelijk aangeven of u donateur van de Sichting of Vriend van het Ad Hoc Orkest bent.

De geboorte van hét Ad Hoc Orkest door Annelies van den Berg
Ach…het Ad Hoc Orkest. 40 jaar geleden geboren. De naam die we kozen schetst de sfeer waarin dit gebeurde.
In augustus 1973 kwam ik naar Utrecht, nog net 19. Na twee jaar studie in Groningen had ik andere plannen voor mijn toekomst en Utrecht woonde ook mijn vriendin Carla Limburg. We kenden elkaar al als kleuters en speelden later alle twee viool. We hebben veel samen gespeeld, anneliesviolenc350.jpgook in Utrecht.
Ik wilde graag in een orkest spelen, meldde me bij het USKO en heb daar maar een paar maanden gespeeld. De sfeer binnen het orkest viel me erg tegen. Ik zei tegen Carla: weet je wat? We gaan ons eigen orkest oprichten. Als we met elkaar plezier maken dan komt de kwaliteit vanzelf. Het was een logische, natuurlijke stap.
Zo gezegd, zo gedaan. Als je een orkest opricht heb je een dirigent nodig en natuurlijk leden. Voor dat laatste zetten we een advertentie.
In het begon hadden we nog geen dirigent en we maakten we een afspraak met de directeur van het conservatorium. Hiij gaf ons de naam van één van de directiestudenten, Harry Rensink. Een heel verlegen jongen die erg zijn best deed. Op de advertentie kwamen in mijn herinnering zo’n 9 mensen. Namen die ik herinner zijn: René Buisman, Bert Davidson en Anneke van der Wurff. Ik werd voorzitter. Het was te klein om een orkest te heten en erg amateuristisch. Toen we nog geen dirigent hadden sloegen we om de beurt de maat met een stok op de grond.
Maar over een aantal principes waren we het al snel eens. We moesten het leuk met elkaar hebben én we wilden muziek brengen naar mensen die anders niet zo makkelijk toegang hadden. Zo kwamen we terecht in allerlei instellingen en kregen daar ook geld voor. Meestal zorgde ik voor de concerten en ik vond dat leuk om te doen.
ahoeersteconcert1974.jpgDat we echt wisten waar we mee bezig waren, dat kan je niet zeggen. We wisten ook absoluut niet of we zouden blijven bestaan en veiligheidshalve noemden we ons het Ad Hoc Orkest. Als we het niet zouden redden waren we alleen maar 'ad hoc' geweest. Zó gek: dat we nu 40 jaar later zijn!
Aan de andere kant: we deden onze stinkende best om het goed te doen. De repetitieweekenden kwamen, heel gezellig. Maar we waren ook een groep twintigers die hun plek in de wereld zochten. Aan die eerste jaren heb ik veel mooie herinneringen. Ik heb leren klaverjassen en boerenbridgen, na de repetities in een café bij de vismarkt. Carla zie ik overigens al vele jaren niet meer. Jammer wel.
Het Ad Hoc Orkest is uniek door de combinatie van betrokkenheid bij elkaar, het ongezouten plezier en de kwaliteit van het muziek maken. Het Ad Hoc is een soort familie. Het is precies zo uitgekomen zoals ik het voor ogen had. Dat ik nu weer meespeel voor het lustrum is super. Ik voel me opgenomen in het familieverband en daar geniet ik zeer van.
Foto 1: Chat Noir 2004. Annelies in het midden, achter, met oa Daniela en Tineke Z.
Foto 2: Eerste concert in 1974

Oud-leden en vrienden opgelet...
Op zondag 15 juni, voorafgaand aan het matinee, willen we oud-leden en de Vrienden van het orkest de gelegenheid geven elkaar te ontmoeten en bij te praten. Vanaf 11:00 uur is iedereen welkom. Mieke Lanen, oud-voorzitter en redactielid van ons onvolprezen Ad Hoc Nieuws geeft een korte presentatie. De inhoud is momenteel nog geheel ad hoc maar de lezers van het Nieuws kennen haar o.a. van de kunstrubriek I Promise to Love You. Om het allemaal niet te ingewikkeld te maken serveren we rond 12:00 uur een eenvoudige lunch: kopje soep, broodje erbij. Alles speelt zich af in de foyer van het theater. Via de kaartenwinkel kun je je opgeven en betalen. Een vraag of een bijdrage op enig ander vlak? Wij staan er voor open. Neem dan contact met ons op via Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken .

Koningsdag 2014
koningsdag2014-07cs.jpg
We kunnen maar nauwelijks wennen aan het woord maar gelukkig zijn de tradities hetzelfde gelebleven: Koningsdag met vrijmarkt in Utrecht. En omdat we nog steeds op zoek zijn naar bijdragen voor onze orkestreis zat er maar een ding op: de baan op met spullen, spelletjes en vooral veel goede zin om zo veel mogelijk handel te drijven. Door de vroege vogels (blazers natuurlijk) was er een prachtig plekje aan de Plompetorengracht gevonden. Opgetuigd met onze nieuwe vlaggen viel het niet te missen; hier stond het leukste orkest van Utrecht. We hebben een geweldige dag gehad met veel reuring rondom het kikkerwippen (vooral populair bij < 8 jaar én tussen 18 en 25 jaar). Er is goed verkocht van wat er bij leden en familie van de zolders gehaald is en Utrecht heeft kennisgemaakt met wat het orkest al lang weet: op bananabread kun je een hele dag door. De koningscie is opgericht, volgend jaar staan we er weer.
koningsdag2014-04cs.jpg koningsdag2014-06cs.jpg koningsdag2014-02cs.jpg
koningsdag2014-05cs.jpg koningsdag2014-03cs.jpg koningsdag2014-01cs.jpg

Wij zijn te volgen via

twitter75.jpg
facebookc75.jpg

logokfhein fonds175.jpg
 logoelisemathildekleur200.jpg logovsbfonds175.jpg
logocnf175.jpg
Stichting Carel Nengerman Fonds 
 logofvvf175.jpg logopbfkleur175.jpg
m440logo175.jpg
  Gemeente Utrecht
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling
 
logomytylschool.jpg
Mytylschool Ariane de Ranitz

Voor hun hulp bij het realiseren van onze projecten willen wij de bovenstaande organisaties graag hartelijk danken en speciaal de Vrienden van het Ad Hoc  Orkest

Redactie en samenstelling Sanne de Vries
Met bijdragen van Janneke Broekhuizen (acteren) en Annelies van den Berg (start orkest)
Foto's: Erik van Kassel (koningsdag), Roel de Lange (wandelen), Pieter de Oude (orkest) en Sanne de Vries(acteren)
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •