Nieuwsbrief mei 2015


Ad Hoc Orkest op de vrijmarkt, koningsdag 2015

koningsdag2015-01cs.jpg koningsdag2015-02cs.jpg
koningsdag2015-03cs.jpg koningsdag2015-04cs.jpg koningsdag2015-05cs.jpg
Dat we een orkest zijn dat graag ook iets anders onderneemt dan alleen muziekmaken zal u niet verbazen. Wij dachten eerst dat na de vrijmarktactie van 2014 alle Ad Hoc-zolders en –schuren wel zo’n beetje leeg zouden zijn, maar toch wist een enthousiaste groep orkestleden wederom een uitgebreid assortiment aan verkoopbare spullen bij elkaar te scharrelen. Hiermee stonden we, net als vorig jaar, op de Plompetorengracht in Utrecht. Naast alle spullen waren er zelfgebakken muffins te koop en kon men een kansje wagen op de inmiddels befaamde kikkerwip. Ondanks de slechte voorspellingen was het prachtig weer en konden we de hele dag rekenen op een flinke stroom bezoekers. We hebben het mooie bedrag van € 275,- verdiend, waarvoor we een goede bestemming gaan zoeken.
koningsdag2015-06cs.jpg koningsdag2015-08cs.jpg koningsdag2015-07cs.jpg

Repertoire project Daniël de Lange
Tijdens ons voorjaarsproject staat de Nederlandse componist Daniël de Lange centraal. Hoog tijd om wat meer over delange-01cs150.jpgdeze markante musicus te weten te komen. Onze tweede violist Flip ten Cate, achter-achterkleinzoon van De Lange en drijvende kracht achter dit voorjaarsproject, praat ons bij.

Daniël de Lange (1842-1918) stamt uit een Rotterdams groententelersgeslacht. Zijn vader Samuel weet uit dat milieu te ontsnappen en werkt zich op tot stadsbeiaardier van de Grote of St Laurenskerk. Drie van Samuels kinderen worden musicus: Daniël en zijn broer Samuel junior verwerven internationale faam als instrumentalist (resp. op cello en orgel) en vervolgens als componist en dirigent. Willem Charles de Lange wordt muziekonderwijzer en organist. In 1913, tegen het einde van zijn leven, maakt Daniël kennis met de vijfhonderd bewoners van het Theosophisch genootschap. Hij is diep onder de indruk van de bewoners die hun arbeid inzetten voor hun ideaal zonder salaris te ontvangen. Niet alleen het denken wordt er ontwikkeld, maar ook het voelen. Onderwijs geschiedt niet uit leerboeken, maar door de ervaring van natuur en kunst, zo schrijft hij in een brief aan zijn zwager. Het duurt niet lang of De Lange besluit zich bij de Theosofen aan te sluiten en voorgoed naar Amerika te verhuizen. Hij werkt daar op het Isis Conservatorium van de Theosofen in Californië en tekent in een boekje Thoughts on music zijn gedachten over muzikale vorming op. Het is in Theosofische kring nog steeds een populair werkje. In 1918 sterft de markante musicus in de leeftijd van 76 jaar.
Orkestlid Flip heeft nooit uit de eerste hand over zijn beroemde overgrootvader gehoord. Zijn eigen moeder had aan haar overgrootvader geen herinneringen; hij stierf zes jaar voor haar geboorte. Maar over Oma Aaf, dochter van Daniël, werd aan de keukentafel nog wel gesproken. Aaf Tierie-de Lange was een struise, flamboyante vrouw, die voor de kunst geboren was. Ze speelde ooit viool in het Concertgebouworkest, maar toen ze 32 was en vier kinderen had, gooide ze het roer om en schreef ze zich in bij de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Daar leerde ze prachtig schilderen, vooral bloemstillevens en portretten. Haar fraaie viool, in 1767 te Amsterdam gebouwd door J.B. Lefebvre, zal ze steeds minder hebben aangeraakt. Het instrument kwam in het bezit van Flips grootmoeder die er in haar jonge jaren op speelde, en momenteel ‘krast’ Flip –naar eigen zeggen- er op in het Ad Hoc orkest. ‘Een veel te goed instrument, eigenlijk, voor mijn bescheiden kunsten’, vindt Flip. 'Een kunstenmaker, zou Daniël de Lange mij hebben genoemd’. Want, zoals die zei: ‘Steeds heb ik het uitgesproken, dat men eerst kunstenaar kan zijn nadat men in zijn binnenste zoveel mogelijk de lage eigenschappen overwonnen heeft. Men moet zijn ziel vrij maken van haat, egoïsme, ijdelheid en lage hartstochten, om een toonkunstenaar te kunnen zijn - de rest, dat zijn de kunstenmakers.'
delange-02cs.jpg
Repertoire
Daniël de Lange (1841-1918) - Symphonie en ut mineur op. 4 (1868)
Edouard Lalo (1823-1892) - Symphonie Espagnole (1874) met solist Amarins Wierdsma
Camille Saint-Saëns (1835-1921) - La Jota Aragonese (1880)
Julius Röntgen (1855-1932) - Oud-Nederlandsche Dansen (1904)

Solist: Amarins Wierdsma (Lalo) drigent: Haiko Boonstra
In samenwerking met Stichting De Lange

Openbaar concert zaterdag 20 juni 2015
Aanvang 20.00 uur   Kassa open: 19:30 uur
Locatie: Wilhelminakerk
Hoek Hobbemastraat-Paulus Potterstraat, Utrecht

In de buurt rondom de kerk is het betaald parkeren. Mocht u met het openbaar vervoer komen, kies dan Stadsbus 8 richting  Burg. Fockema Andreaelaan. Halte Hobbemalaan. Het is ca. 1 min. lopen naar de kerk.
Toegang: € 10,- en € 7,- (kinderen t/m 12 jaar en Vrienden van het Ad Hoc Orkest), inclusief een welkomst- en pauzedrankje.

Concerten 31 januari en 14 februari 2015
hhkerk2015-02cs.jpg
hhkerk2015-03s.jpg hhkerk2015-04cs.jpg
Het is alweer even geleden, maar bij velen ligt het nog vers in het geheugen; ons openbare concert op 31 januari jl. Zo’n 180 bezoekers hebben we mogen verwelkomen op onze vertrouwde stek in de Wilhelminakerk. Voor zover het publiek nog diep in winterslaap verkeerde maakte de Ouverture Die Schöne Galathée van Franz Von Suppé daar korte metten mee, die deed de kerk op haar grondvesten schudden. Na de vrolijke volkse klanken van Bartóks Roemeense Volksdansen was het de beurt aan onze eigen eerste klarinettist Marnix van den Berg om te schitteren als solist in het Concert voor bassethoorn en orkest van Carl Stamitz. Voor velen een eerste kennismaking met dit bijzondere instrument waarmee Marnix veel bewondering oogstte. Zeker ook vanwege de indrukwekkende longinhoud die hij hard nodig had om alle moeilijke loopjes tot een succesvol einde te brengen.
Na de pauze, waarin de bezoekers konden genieten van door de orkestleden zelf gebakken taarten, was het het publiek dat een lange adem nodig had. En wel voor Serenade nr. 1 van Johannes Brahms, die uit maar liefst zes delen bestaat. Een hele zit, maar de moeite van het luisteren meer dan waard.

Twee weken later, op zaterdag 14 februari, mochten we het hele kunstje nog eens overdoen in de fotogenieke Heilig Hartkerk in Maarssen. Hoewel het bezoekersaantal lager was dan twee weken daarvoor, hebben we bijna 60 mensen een mooie, en vooral romantische avond bezorgd. Onze concertmeester Tineke Zijlstra praatte, in het kaarslicht, de avond aan elkaar. Velen hebben nieuwe kennis opgedaan over onder andere het bijzondere liefdesleven van Béla Bartók. Wilt u hier meer over weten, dan kunt u Tineke uiteraard benaderen.
hhkerk2015-05cs.jpg hhkerk2015-07s.jpg hhkerk2015-06s.jpg

Samenstelling Janneke Broekhuizen, met een bijdrage van Flip ten Cate
Beeld Sanne de Vries
Foto's Roel de Lange (Valentijsconcert), Janneke Broekhuizen en Sanne de Vries (koningsdag) en Joost Helberg (De Lange)
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •