Nieuwsbrief mei 2016

aho2016.jpg

Concert zaterdag 4 juni 2016: Duivels Genoegen
Nog een paar weken en dan is het zover: ons openbare concert in de Wilhelminakerk op zaterdag 4 juni 2016. Door onze jubileumreis in 2014 naar Weimar, de stad waar Goethe zijn opus magnus Doctor Faustus schreef, staat de figuur Faust bij ons op het netvlies. Het is een welbekend verhaal: Faust, de geleerde die zijn ziel verkoopt aan de duivel in ruil voor rijkdom, kennis en genot. We hebben een keus gemaakt uit de vele muziekstukken die gebaseerd zijn op deze figuur en onze muziek gaat hand in hand met voorgedragen fragmenten uit teksten en gedichten rondom Faust en (zijn) duivelskunst. We spelen onder andere het eerste vioolconcert van Paganini, een ware duivelskunstenaar, met als solist Razvan Stoica. Naast mooie muziek zal literair vertaler Ard Posthuma verschillende gedichten en teksten over Faust voordragen.

affiche aho-duivels2016-360.jpg Het belooft een bijzonder concert te worden, niet in de laatste plaats omdat dit het laatste openbare concert is met onze dirigent Haiko Boonstra. Na een fijne samenwerking van meer dan 18 jaar zullen we na het concert van 4 juni afscheid van elkaar nemen. Een laatste gelegenheid dus om Haiko en het Ad Hoc Orkest samen in actie te zien. U bent van harte welkom op 4 juni in de Wilhelminakerk!

Repertoire
Antonín Dvorák (1841-1904) - De Middagheks (1896)
Camille Saint-Saëns (1835-1921) - Danse Macabre (1874), solist Razvan Stoica
Charles Gounod (1818-1893) - Balletmuziek uit Faust, deel 2, 3, 5 en 7 (1859)
Niccolò Paganini (1782-1840) - Vioolconcert no. 1 (1818), solist Razvan Stoica

Concert zaterdag 4 juni 2016

Dirigent: Haiko Boonstra
Solist: Razvan Stoica (viool)
Declamatie: Ard Posthuma

Aanvang concert: 20.00 uur, kassa open: 19:30 uur
Locatie: Wilhelminakerk, hoek Hobbemastraat-Paulus Potterstraat, Utrecht
In de buurt rondom de kerk is het betaald parkeren. Mocht u met het openbaar vervoer komen, kies dan stadsbus 8 richting Wilhelminapark, halte Hobbemalaan. Het is ca. 1 minuut lopen naar de kerk.
Toegang: €10/€7 (Vrienden van het Ad Hoc Orkest, kinderen tot en met 12 jaar).

bestellen.jpg Wilt u verzekerd zijn van een plaats bij het concert? Klik op bestellen, dan kunt u kaarten bestellen en direct afrekenen.

Razvan Stoica

razvanstoica.jpgViolist Razvan Stoica werd in juni 1986 geboren in Roemenië. Na zijn studie aan het Enesco Conservatorium in Boekarest studeerde hij verder bij Ilya Grubert aan het Amsterdams Conservatorium. Razvan won verschillende prijzen en trad zowel solo als in ensembles op in onder andere het Koninklijk Concertgebouw en het Theatre de Champs Elysees in Parijs. Met zijn oudere zus, de pianiste Andreea Stoica, vormt hij sinds 1996 het succesvolle ‘Duo Stoica’. Razvan speelt op een viool van Antonio Stradivari uit 1729 die hem ter beschikking werd gesteld door een anonieme sponsor uit Salzburg. Tijdens ons concert op zaterdag 4 juni 2016 zal Razvan soleren in het eerste vioolconcert van Niccolo Paganini en in de Danse Macabre van Camille Saint-Saens. Meer informatie over Razvan is te vinden op zijn website.

De Middagheks – Antonín Dvorák

De Middagheks (Polednice) Op. 108, B. 196 is een symfonisch gedicht (ca. 13 minuten) naar het gedicht Polednice van Karel Jaromír Erben. Het gedicht is gebaseerd op de demonische figuur Polednice uit de Slavische mythologie. Het muziekstuk is één van de late orkestwerken van Dvorák, geïnspireerd op nationale thema’s en vertellingen die hij schreef nadat hij uit Amerika was teruggekeerd naar zijn Boheemse vaderland.

polednice.jpgHet verhaal
Een moeder waarschuwt haar zoon dat hij zich moet gedragen, anders zal de Middagheks hem komen halen! De zoon luistert niet, blijft zich misdragen en prompt verschijnt om 12.00 uur ’s middags Polednice, de Middagheks. De heks, een afschuwelijk wezen, eist de jongen op. De moeder, die geschokt en verbijsterd is bij het verschijnen van de Middagheks, grijpt haar zoon en gaat er vandoor. De heks gaat achter hen aan. Tijdens de wilde achtervolging bezwijkt de moeder op zeker moment. Later op de dag komt de vader thuis en vindt zijn vrouw, buiten kennis, met in haar armen het levenloze lichaam van hun zoon. Moeder heeft haar zoon per ongeluk verstikt, in haar angstige pogingen hem te beschermen tegen de heks. Het verhaal eindigt met de klaagzangen van vader en moeder over dit verschrikkelijke gebeuren.

De muziek
Het symfonische gedicht is geschreven voor de standaardbezetting van een 19e-eeuws symfonie-orkest met de toevoeging van een basklarinet en klokkenspel. Dvorák volgt met zijn muziek het verhaal zeer precies. De orkestratie wordt gebruikt om de karakters en gebeurtenissen in het verhaal te illustreren. Zo geven de hobo en basklarinet respectievelijk het vervelende kind en de heks weer, en wordt de komst van de heks met 12 belsignalen aangekondigd. Tijdens de achtervolging van moeder en zoon door de heks worden in de muziek verschillende maatsoorten gebruikt als dramatische versterking van het verhaal.
Op 3 juni 1896 dirigeerde Dvorák zelf een eerste proefvoorstelling van Polednice in het Praagse Conservatorium. De officiële première was op 21 november 1896 in Londen met dirigent Henry Wood.

Meespelen? 
Zoek je een leuk orkest? We zijn vooral op zoek naar een hoornist. Ook violisten zijn van harte welkom. Hier vind je veel informatie waarmee je je een goed beeld kunt vormen over wat meespelen in ons orkest behelst. Enthousiast? Vul snel dit formulier in en wij nemen contact met je op.
Of kom langs bij een repetitie op woensdagavond van 19:45 tot 22.15 uur in Mytylschool Ariane de Ranitz, Blauwe Vogelweg 11, 3585 LK in Utrecht.


Samenstelling Janneke Broekhuizen
Ontwerpaffiche Heleen van den Hoven, De Kleine Koning
Foto orkest Frans van den Hoven
Tekstbijdrage van Tineke Zijlstra
 
Met dank aan
logoemf175.jpg  logokfhein fonds175.jpg logovsbfonds175.jpg
 logofvvf175.jpg logopbfkleur175.jpg  logocnf175.jpg
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •