Nieuwsbrief november 2011


Pulcinella-workshop met Leertouwer en Bouwmeester

workshop6cs.jpg
workshop7cs.jpg
De plannen om, naast de gewone repetities en concerten, eens een andere muzikale activiteit voor alle orkestleden te organiseren, kregen begin oktober hun beslag. Tijdens een inspirerende workshop hebben we een hele dag gewerkt aan de Pulcinella Suite van Stravinsky. In de ochtend is er door de strijkers en de blazers afzonderlijk gerepeteerd; de blazers onder leiding van hoboïst Rob Bouwmeester en de strijkers onder leiding van Johannes Leertouwer, violist en dirigent van de Nieuwe Philharmonie Utrecht. 's Middags is het hele orkest weer samenvoegd en hebben we de hele suite gespeeld onder leiding van Johannes Leertouwer. Het werd een zeer leerzame en genoeglijke dag. Stravinsky staat gewoonlijk niet bij ons op het repertoire, in onze optiek te pittig om goed uitvoeringsklaar te krijgen, en daarom was het des te spannender om daar eens een hele dag onze tanden in te zetten. Zo'n orkestdag buiten de gewone orde is zeer zeker voor herhaling vatbaar.
workshop3s.jpg Joahannes Leertouwer

Dirigeren is een
karikaturale toestand.

Die slotnoten in de Pulcinella Suite zijn altijd ontspannen. Het zijn geen afrekeningen!

Ik ga even een Johan Cruijff opmerking maken. Je moet wel strijken om er geluid uit te krijgen.

Bij jullie gaan verheugen en versnellen samen. 
workshop2cs.jpg
Joahannes Leertouwer

En nu spelen wij het nog een keer met heel dappere altviolen, die flageoletten spelen waar ze denken dat ze er niet zijn.

Een rust, dames en heren, is géén system shut down met een alarm 1 tel voor je weer moet!
 workshop1cs.jpg Rob Bouwmeester

Kijk niet naar mij, ik ben helemaal niet belangrijk!

Ik ben ook een amateur, alleen verdien ik mijn brood ermee.

Een kwintool kun je oefenen op Lol-lo-bri-gi-da, een septool op Gi-na-Lol-lo-bri-gi-da.

Adem van tevoren. Op 3,4 moet je klaar zitten op je zitbotjes, op 1 kun je meteen van start.
workshop8cs.jpg workshop5cs.jpg

Ad Hoc Nieuws 30 jaar jong
Als er zicht is op een feestje benutten we graag de kans graag om dat te vieren. Op woensdagavond 16 november hebben we, tijdens een feestelijke openbare repetitie, samen met onze Vriendenkring het 30-jarig jubileum van ocoverahn30jaars.jpgns onvolprezen huisorgaan het Ad Hoc Nieuws gevierd. Daarin (verwar het exclusieve Nieuws niet met deze algemene nieuwsbrief) staan werkelijk alle ins en outs van ons orkest. De jubileumredactie heeft hard gewerkt aan een ouderwets papieren uitgave. Daarin wordt de hele geschiedenis van het blad nog eens dunnetjes overgedaan, becommentarieerd en, geheel passend binnen de traditie, ook flink op de hak genomen. Oprichter van het Nieuws Joost Koedam heeft, vergezeld van trompetgeschal, het eerste nummer in ontvangstgenomen. Mieke Lanen, een van de redactieleden, verzorgde ter inleiding een hilarische, kunsthistorische beschouwing. Mede door de aanwezigheid van verschillende oud-redactieleden kreeg de avond een bijzonder karakter. Ze zijn meteen met potlood en blocnote aan het werk gezet voor een paar goede quotes voor in het volgende Ad Hoc Nieuws. Onderstaand citaat van Joost Koedam is daar een voorproefje van.

Het lezersbestand van het Ad Hoc Nieuws bestaat exclusief uit onze leden en vrienden. Ook u bent van harte welkom als Vriend van het Ad Hoc Orkest en kunt zich daarvoor aanmelden via Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken . Als welkomstgeschenk ontvangt u onze speciale Ad Hoc jubileumuitgave. De voordelen en voorwaarden vindt u op onze site.

30jaarnieuws5c.jpg 30jaarnieuws2s.jpg
30jaarnieuws1s.jpg Joost Koedam
Het aanbieden van het jubileumnummer. Wat hebben ze dat weer leuk aangepakt. Oude foto's, speech, trompetgeschal etc. Erg leuk om hier weer te zijn. Ik had niet gedacht nog zo veel leden te kennen, zeker meer dan de helft.
30jaarnieuws6s.jpg 30jaarnieuws8s.jpg 30jaarnieuws4bcs.jpg

Repertoire najaar 2011

We waren er in onze laatste nieuwsbrief, voor de zomervakantie, nog van overtuigd dat dit najaar de derde symfonie (Eroïca) van Beethoven op het repertoire zou staan. In de loop van de zomer bleek dat we, om allerlei redenen, het toch beter vonden om over te stappen op de achtste symfonie van Dvorák. Zo geschiedde en inmiddels hebben we flinke vorderingen gemaakt met het instuderen van dit werk. Door deze wisseling is er ook ruimte gekomen voor een vierde stuk op de lessenaars en wel voor In de steppen van Centraal Azië van de Rus Borodin.

Borodin, die zijn muzikale werkzaamheden naast een loopbaan als chemiborodins.jpgcus en fysicus uitvoert, componeert dit symfonische gedicht (ook wel tableau genoemd) ter ere van het 25-jarig regeringsjubileum van Tsaar Alexander II in 1880. Het idee is om meerdere tableaux vivants te componeren. Alexander, die in zijn regeerperiode het Russische Rijk tot ver naar het Oosten weet uit te breiden, wordt echter in 1881 vermoord en In de steppen van Centraal Azië blijft een alleenstaand werk. De eerste opvoering in 1880 wordt gedirigeerd door Rimsky-Korsakov die, samen met Borodin, deel uitmaakt van Het machtige hoopje, een groep van vijf Russische componisten die zich specifiek toelegt op Russische muziek. In het werk wordt een nogal idyllisch beeld geschetst van de samenwerking tussen de Russen en de Aziaten tijdens een trektocht door de Kaukasus. De Aziatische karavaan staat daarbij onder de bescherming van de Russchische troepen. Het openingsthema (Russisch) wordt gevolgd door een Oosterse melodie op althobo. De beide melodieën worden daarna gecombineerd en begeleid door een 'reizigers' thema in pizzicato dat het getrappel van de paarden en de kamelen uit de karavaan verbeeldt.

Het volledige repertoire van dit najaar bestaat uit

Wolfgang Amadeus Mozart - Ouverture Le nozze di Figaro (1786)
Anatoli Liadov - 8 Russische volksliederen (1906)
Aleksandr Borodin - In de steppen van Centraal Azië (1880)
Antonín Dvorák - Symfonie no. 8 (1889)

Op zaterdag 28 januari 2012 bent u van harte welkom in de Wilhelminakerk in Utrecht om het resultaat te komen beluisteren.

Foto's Katharina Bosschaart, Sanne de Vries en Anneke Wuestman.

 


 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •