Nieuwsbrief november 2013

reptweekendnj2013-02cs.jpgMessa di Gloria
De voorbereidingen voor het concert op zaterdag 23 november waarbij we de Christelijke Oratorium Vereniging Noord-West Veluwe begeleiden bij hun uitvoering van de Messa di Gloria van Puccini zijn in volle gang. Het hele orkest is op 7 oktober te gast geweest in Ermelo en op afgelopen zaterdag hebben we het 90 man/vrouw sterke koor in Utrecht tijdens ons repetitieweekend ontvangen. Het is met 130 musici en 1 dirigent een volle bak. Naast de mis staat ook het Requiem van Puccini op het programma en voert het koor Pater Noster van Giuseppe Verdi uit. Veel meer informatie over Puccini en zijn mis vindt u op onze site. 

Solisten
Tenor: Aart Mateboer
Bas: Nanco de Vries

Ad Hoc Orkest en COV Noord-West Veluwe
Concert zaterdagavond 23 november 2013
Locatie: Grote Kerk, Kerkplein 1, 3841 EC Harderwijk
Dirigent: Jurriaan Grootes
Solisten: Aart Mateboer (tenor) en Nanco de Vries (basbariton)
Aanvang: 20:00 uur
Toegang: € 22,50 (middenschip) en € 15,- (zijbeuken)
Kaarten via www.ticketuni.nl of op de concertavond aan de kerk (kassa open 19:30 uur)

Repertoire
Giuseppe Verdi - Pater Noster (1873)
Giacomo Puccini - Messa di Gloria (1880) & Requiem (1905)

reptweekendnj2013-01cs.jpg

Concerten en repertoire najaar 2013

Natuurlijk studeren we ook op het repertoire voor onze Scandinavische concerten in december en januari. Het eerste besloten concert geven we in december in Zon en Schild, de psychiatrische inrichting in Amersfoort. Op zaterdagavond 25 januari 2014 zijn we klaar om familie, vrienden en bekenden te ontvangen bij ons openbare concert. Een van de stukken waar u dan naar kunt luisteren is de Winterse vertelling van Lars-Erik Larsson. Larsson is van de vier componisten waarvan wij werken spelen het jonkie. Hebben Svendsen, Grieg en Stravinski hun wortels in de tweede helft van de negentiende eeuw, Larsson is de hoeksteen van het Zweedse muziekleven in de twintigste eeuw. Hij wordt geboren in Akarp in 1908 en vertrekt als hij 17 is naar Stockholm om aan het conservatorium te gaan studeren. Dat is de start van een uiterst productief leven vol componeren, dirigeren en onderwijzen. Hij beoefent een breed spectrum aan stijlen en houdt dat zijn hele leven vol. In zijn eerste symfonie (1927-28) klinken nadrukkelijk de noordelijke sferen inlarsson183.jpg navolging van Sibelius. Het levert hem een studiebeurs op om in Wenen en Leipzig te studeren. Deze blik over de grens brengt hem in contact met nieuwe ontwikkelingen en bij terugkeer schrijft hij de Tien tweedelige pianostukken, het eerste Zweedse stuk dat de 12-toonsmethode van componist Schönberg volgt.
Het is echter vooral Larssons virtuoze, neoklassieke stijl waarmee hij veel succes oogst. Vanaf 1937 begint hij een vruchtbare samenwerking met de Zweedse radio waarvoor hij componeert, dirigeert en programma's produceert. Via dit medium beïnvloedt hij de muzikale smaak van de Zweedse luisteraars in grote mate. Hij ontwikkelt met de dichters Hjalmar Gullberg en Pontus Boman een nieuw radiogenre, de lyrische suite, waarbij het citeren van poëzie gecombineerd wordt met muziek. De suites vormen de basis van zijn meest populaire werk de Pastorale suite (1938). Buiten de meer traditionele vormen als symfonieën, concerten en kamermuziek componeert hij ook voor theater en film. De Winterse vertelling die wij van hem spelen schrijft hij oorspronkelijk voor het theater. In zijn latere jaren kiest hij weer voor een meer eigenzinnige muzikale route en zelfs de 12-toonsmuziek keert weer terug in zijn oeuvre. Hij wijdt zich er echter nooit volledig aan. Larsson sterft in 1986.

Repertoire
Igor Strawinsky - Vier Noorse stemmningen (1942)
Johan Svendsen - Symfonie Nr. 2 (1874-6) & Romance in G (1881)
Lars-Erik Larsson - Winterse vertelling (1937-8)
Edvard Grieg - Noorse dansen (1881)

Openbaar concert zaterdagavond 25 januari 2014
Dirigent: Haiko Boonstra
Aanvang 20:00 uur   Kassa open: 19:30 uur
Locatie: Wilhelminakerk
Hoek Hobbemastraat-Paulus Potterstraat, Utrecht

Foto's Sanne de Vries en Anneke Wuestman
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •