Geschiedenis

strijkers nj 2007.jpg
Veertig jaar geleden is ons orkest gestart door een groep jonge mensen die wat anders wilden dan een studentenorkest; een ensemble waar je ook na je studie nog kon spelen. Gedurende zeker twintig jaar is er regelmatig vergaderd over een naamsverandering, maar daar hebben we een punt achter gezet. Nu dragen we onze geuzennaam: Hèt Ad Hoc Orkest.

Hoe kan een orkest met zo’n vluchtige naam zo lang bestaan?
Daar zijn meerdere factoren voor nodig.


Ten eerste: plezier.
Plezier in het spelen en in het laten horen van muziek. We komen met ons orkest op zeer verschillende plekken en hebben daardoor een zeer divers publiek dat varieert van leerlingen van mytylscholen en ouderen in verzorgingstehuizen tot patiënten in ziekenhuizen. Dat dit op prijs wordt gesteld bewees men in Zon en Schild: op de muziek van Brahms (Serenade Nr. 1) ging er een polonaise door de zaal. Jaarlijks geven we concerten voor leerlingen van de hoogste klassen van basisscholen. Soms is het een punt van overleg: moeten we nu wel die Strausswals spelen voor ons bejaard publiek, of kiezen we toch Strawinsky, meer voor ons eigen plezier. We hebben beide gedaan.


orkest amerika.jpgTen tweede: niet bang zijn voor verandering.
Speelde het orkest dertig jaar geleden een repertoire dat steeds werd aangevuld, later is dat veranderd naar een vast programma per jaar. Nog later zijn we overgeschakeld naar twee programma’s per seizoen. In het begin van het nieuwe milennium is het orkest gestart met projectprogramma’s . Het ene half jaar spelen we een eigen muzikaal programma en het tweede half jaar staat er een thema centraal waarbij de muziek aangevuld wordt met andere kunstdisciplines, zoals schilderkunst, poëzie, dans, theater en fotografie.

Het voortbestaan van een orkest met een eigen karakter is ook afhankelijk van de dirigenten en het bestuur. Dirigenten waren Harrie Rensink, Gert Rikhof, Harold Lenselink, (Ophiel) Maarten van Leer, Gudmundur ‘Oli Gunnarson, Jurjen Hempel, Arjan Tien, Haiko Boonstra en huidige dirigent Mark Snitselaar . Velen van hen zijn ver gekomen in hun vak en namen geworden in de Nederlandse (en IJslandse) muziek.

De invulling van de bestuursfuncties wordt regelmatig gewisseld en daar varen we wel bij. Verder kan het bestuur volop steunen op de enthousiaste inbreng van de leden. Zo weten we 'Ad Hoc' plannen vaak opvallend snel te realiseren.

Ten derde: Een mix van mensen.
In het Ad Hoc Orkest spelen niet alleen studenten, of alleen grijze koppen, maar ook vaders en moeders, zwanger of net bevallen en mensen met zeer uiteenlopende werkkringen.


Ten vierde: Het repertoire.
Het Ad Hoc Orkest speelt alles wat binnen de bezetting van een kamerorkest past en regelmatig ook daarbuiten. Van oud en klassiek tot nieuw en modern. Met en zonder solisten. De leden van het orkest hebben hierin ook hun eigen inbreng.
 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •